Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws algemeen

Privacy en transparantie slapende honden wakker maken

Privacy en transparantie slapende honden wakker maken

Wat hebben opbrengstgericht werken, recht doen aan verschillen, maatwerk en daarmee de ontwikkeling van individuele talenten van leerlingen gemeen? Je bouwt een zeer uitgebreid profiel van iedere leerling op. En de informatie in dit profiel wordt door steeds meer mensen gebruikt, niet alleen ten bate van het leerproces maar ook voor het meten van opbrengsten en daarmee de prestaties van leraren. Managers en bestuurders kunnen diezelfde gegevens ook gebruiken voor verantwoording en in steeds meer detail om te voldoen aan de oproep tot transparantie over de effectiviteit van het onderwijs. Digitaal......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Begrijpelijk of discriminatie

Begrijpelijk of discriminatie

Het leven van een student gaat niet altijd over rozen. Er moet (door sommigen) hard gewerkt worden om voldoende resultaat te boeken en inkomen te vergaren en het vinden van huisvesting is niet altijd eenvoudig. Als ouder van een student probeer ik te helpen waar ik mag en kan. Dat betekende dat ik afgelopen zomer probeerde een weekje een huisje te boeken voor 'mijn' student en een paar van zijn vrienden. En toen in het studentenhuis van mijn student geen verwarming was en de elektriciteit vaak uitviel, ging ik op zoek naar een huisje in een vakantiepark. Er staat immers op dit moment genoeg leeg, en in de......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Margreet van den Berg

Trainen van mediawijsheid is net zo belangrijk als taal en rekenen

Trainen van mediawijsheid is net zo belangrijk als taal en rekenen

'Trainen van mediawijsheid is net zo belangrijk als onderwijs in taal en rekenen'; dat stelt Frank Evers, programmamanager Expertise bij Kennisnet, in de nieuwe editie van PrimaOnderwijs, het vakblad voor alle professionals in het onderwijs. Mediawijs maken van leerlingen ziet Frank Evers als een van de absolute kerntaken van zowel het primair- als het voortgezet onderwijs. In een samenleving vol media worden kinderen continu uitgedaagd om nieuwe dingen te ontdekken. De media bieden een prachtige en oneindige bron aan informatie op alle gebieden die je maar kunt bedenken. Voor kinderen is......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Docentenplein

Leren met je lijf beter dan leren met je hoofd

Leren met je lijf beter dan leren met je hoofd

Embodied Learning wil eigenlijk zeggen 'leren met lijf'. In het formele onderwijs ligt de nadruk vooral op kennisontwikkeling door het gebruiken van je hoofd. Bij ervaringsgericht leren, een vorm van Embodied Learning, gebruik je je lichaam. Dit vindt vooral plaats tijdens informeel leren. Ervaren met je lichaam Uit onderzoek is gebleken dat ervaren met je hele lichaam, en daarmee het ontwikkelen van competenties, uiteindelijk een veel effectievere manier van leren is. Stof blijft beter hangen bij kinderen (én bij volwassenen) als het gekoppeld is aan een gerelateerde beweging.......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Persoonlijke leeromgeving de balans tussen vrijheid en regie

Persoonlijke leeromgeving de balans tussen vrijheid en regie

Een persoonlijke leeromgeving (PLO) biedt ruimte aan de individuele verschillen tussen leerlingen. Maar bij PLO's gaat het om meer dan alleen Bring Your Own Device. Naast de keuze voor een bepaald type laptop of tablet gaat het bijvoorbeeld om de vraag via welke mailbox de leerling het beste te bereiken is. Of de vraag welke software, bronnen en apps hij het liefst gebruikt en zelfs: van welke sociale media maakt hij gebruik? Op deze manier kan iedereen zelf zijn eigen formele en informele leerproces vormgeven. Laat ze hun eigen platform kiezen 'Deze ontwikkeling gaat volgens......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws