Advertentie

Concentratiescherm
Gemaakt uit gerecyclede PET flessen • Geluidsabsorberend • Licht en sterk • Eenvoudig in- en uit elkaar te klikken • Klemt om tafelrand
Bekijk concentratiescherm »

Onderwijsnieuws algemeen

Innovators Dilemma in het Onderwijs

Innovators Dilemma in het Onderwijs

Professor Clayton M. Christensen onderzoekt bij de Harvard Business School waarom juist succesvolle organisaties moeite hebben om innovatief te blijven. Hij noemt dit The Innovators Dilemma dat hij uitgebreid heeft beschreven in het gelijknamige boek. In onderstaande video geeft hij in 14 minuten een toelichting op het dilemma, en gaat hij ook in op de consequenties van het effect in o.a. de zorg. Hoewel hij in dit interview niet veel zegt over onderwijs heeft hij het dilemma daar ook uitgebreid onderzocht. Samen met Michael......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Onderwijsnieuws

3 videos over Flipping the Classroom

3 videos over Flipping the Classroom

Er zijn 3 informatieve videos ontwikkeld over de geschiedenis, de theorie en de technologie over flipping the classroom (oftewel: flip de klas). In deze videos wordt uitgelegd wat flipping the classroom inhoudt, hoe je het in de klas kunt inzetten en welke technologieën je daarbij kunnen helpen. Video 1: wat is flipping the classroom? In deze video leer je meer over het model en de ontstaansgeschiedenis. Video 2: Pedagogische en didactische aanwijzingen. Hoe kun je bijvoorbeeld het TPACK model bij flipping the classroom inzetten? Hoe gebruik......

Lees meer
In gesprek met Robert van Hoesel over de Opdrachten Database

In gesprek met Robert van Hoesel over de Opdrachten Database

Tijdens de #4T2 brainstorm op 22 juni hebben de leden van de denktank hun ideeën gepitcht en samen de meest kansrijke concepten uitgewerkt. Dit zijn concrete innovatie-activiteiten die het innovatie team van Kennisnet in het programma voor 2013 gaat opnemen. Eén daarvan betreft de Opdrachten Database. Deze database is het fundament van de Opdrachtenmarkt waar docenten, bedrijfsleven en/of leerlingen opdrachten kunnen plaatsen. Leerlingen gebruiken de Opdrachtenmarkt om zelf te kiezen welke opdracht ze aanspreekt en met wie ze die willen uitvoeren binnen de klas, de school of daarbuiten. Michael......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Onderwijsnieuws

Stem van het Onderwijs  vervolgstappen

Stem van het Onderwijs vervolgstappen

Gedurende 5 weken hebben we de mogelijkheid geboden om aan Kennisnet Innovatie kenbaar te maken wat belangrijke vraagstukken zijn waar we ons mee bezig moeten houden. Middels het geven van stemmen konden de vraagstukken ook gerangschikt worden. Het heeft geresulteerd in een mooie lijst met vraagstukken die door anderen herkent worden door anderen en die dus belangrijk zijn om op te pakken. Daarvoor onze dank! We zijn nu bezig met het vormgeven van de vervolgstappen. In een aantal bijeenkomsten in het nieuwe schooljaar willen we de vraagstukken gaan verdiepen en proberen verschillende oplossingsrichtingen......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Onderwijsnieuws

In gesprek met Django van Amstel over collectief adaptief leren

In gesprek met Django van Amstel over collectief adaptief leren

Tijdens de #4T2 brainstorm op 22 juni hebben de deelnemers concrete innovatie-activiteiten bedacht waar de afdeling Innovatie van Kennisnet volgend jaar mee aan de slag gaat. Een daarvan betreft collectief adaptief leren. Erwin Bomas in gesprek met medebedenker en #4T2er Django van Amstel. Kan je in het kort het idee uitleggen? "Het idee is geleend van het adaptief leren. Maar in plaats van dat je gegevens verzamelt van de leerling om het lesmateriaal op aan te passen, gebruik je nu deze gegevens om......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Onderwijsnieuws