Onderwijsnieuws voortgezet onderwijs

Kwart van leerlingen VO wordt gepest

Kwart van leerlingen VO wordt gepest

Bijna een kwart van de leerlingen op het voortgezet onderwijs in Noord-Holland Noord is afgelopen jaar slachtoffer geweest van pesten, buitensluiten of discriminatie. Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Discriminatiezaken in Alkmaar. 2.300 leerlingen en docenten hebben meegewerkt aan het onderzoek, dat is gehouden in de gemeenten Hoorn, Enkhuizen, Alkmaar en Hollands Kroon. Bureau Discriminatie onderzoekt nu met de scholen hoe het pesten kan worden aangepakt. Hierbij worden ook sportverenigingen en jongerenwerkers betrokken. Op 29 mei wordt in het gemeentehuis......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsvoortgezet onderwijs → Dossier: Pesten

VO-raad: Meer examenkandidaten vmbo door scherpere eisen havo/vwo

VO-raad: Meer examenkandidaten vmbo door scherpere eisen havo/vwo

Maandag 13 mei beginnen voor ruim 207.000 middelbare scholieren de centraal schriftelijke eindexamens. Opvallend is dat voor het eerst in jaren verhoudingsgewijs het aantal vmbo’ers dat examen doet is gegroeid. Volgens de VO-raad is dat vooral te verklaren door een verscherping van de exameneisen op havo en vwo. Tien jaar geleden bedroeg het percentage vmbo-kandidaten nog 60,5 % en de jaren daarvoor was de verhouding ruwweg tweederde/eenderde. Maar aan de jarenlange gestage daling van het aantal vmbo’ers dat examen doet, lijkt nu een einde te komen. In 2011 werd met het 51.3 % het dieptepunt......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsvoortgezet onderwijs → Dossier: Eindexamen

'Zesjescultuur heerst op middelbare scholen'

'Zesjescultuur heerst op middelbare scholen'

Middelbare scholieren scoren gemiddeld een zes voor hun gevreesde eindexamens. Waar vwo'ers vorig jaar gemiddeld een 6,4 haalden, was de gemiddelde score onder havisten een 6,3. Dat blijkt uit cijfers van toetsinstituut Cito. "Het feit dat de eindexamenresultaten de afgelopen jaren steeds rond de zes liggen, is een indicatie dat de zesjescultuur onder Nederlandse scholieren heerst", stelt Marie-Christine Opdenakker dan ook. De resultaten in Nederland liggen lager dan in België. "Onvoldoendes zijn in Nederland erg normaal, niet alleen bij examens. Zelfs wanneer een leerling goed geleerd heeft."...

Lees meer
IJburgcollege laat zien dat onderwijs anders kan

IJburgcollege laat zien dat onderwijs anders kan

Wat maakt een school vernieuwend? En welke rol heeft ict hierin? Hoe zorg je ervoor dat je als school in staat bent daadkrachtig in te spelen op nieuwe maatschappelijke vragen en technologische ontwikkelingen? En hoe kun je op een onderscheidende manier goed en aantrekkelijk onderwijs bieden aan studenten? Op donderdag 28 februari opende het IJburgcollege haar deuren voor een hondertal mensen die geïnteresseerd waren in hun vernieuwende onderwijsconcept en het leren in de praktijk van deze leergemeenschap. In verschillende workshops liet het IJburg College zien hoe er gewerkt wordt op gebied......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsvoortgezet onderwijs → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Middelbare school Zaandam: Chinees als keuzevak

Middelbare school Zaandam: Chinees als keuzevak

Scholieren van het Sint Michaël College in Zaandam kunnen komend schooljaar Chinees leren. De Chinese taal en cultuur is vanaf dan een keuzevak voor leerlingen van het eerste en tweede jaar. Dat maakte de middelbare school voor havo en vwo dinsdag bekend. Volgens conrector Ruud Stammers gaat het om een kennismaking met de beginselen van de taal en cultuur-, land- en volkenkennis. Leerlingen leren onder meer korte gesprekjes voeren en Chinese karakters lezen. Afhankelijk van belangstelling en ervaringen is het mogelijk dat het vak binnen enkele jaren wordt verbreed en verdiept. ...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsvoortgezet onderwijs → Dossier: Metro | Docentenplein | Nieuws