Advertentie

Concentratiescherm
Gemaakt uit gerecyclede PET flessen • Geluidsabsorberend • Licht en sterk • Eenvoudig in- en uit elkaar te klikken • Klemt om tafelrand
Bekijk concentratiescherm »

Onderwijsnieuws algemeen

Frank Kalshoven gastspreker op ALV

Frank Kalshoven gastspreker op ALV

6 november 2012. Voorafgaand aan het officiële gedeelte van de ALV van dinsdag 27 november zal de heer Frank Kalshoven optreden als gastspreker. Frank Kalshoven is bekend als publicist (columns in de Volkskrant en Vrij Nederland), gastspreker, en - sinds begin 2006 - medeoprichter en mededirecteur van de Argumentenfabriek. De Argumentenfabriek heeft in opdracht van de PO-Raad een feitenkaart ontwikkeld rond het thema Krimp. De feitenkaart biedt bestuurders in krimpgebieden handvatten voor effectief bestuurlijk handelen en wordt voorafgaand aan de ALV ook wordt aangeboden aan de ALV als opdrachtgever....

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

Leren je met lijf beter dan leren met je hoofd

Leren je met lijf beter dan leren met je hoofd

Embodied Learning wil eigenlijk zeggen 'leren met lijf'. In het formele onderwijs ligt de nadruk vooral op kennisontwikkeling door het gebruiken van je hoofd. Bij ervaringsgericht leren, een vorm van Embodied Learning, gebruik je je lichaam. Dit vindt vooral plaats tijdens informeel leren. Ervaren met je lichaam Uit onderzoek is gebleken dat ervaren met je hele lichaam, en daarmee het ontwikkelen van competenties, uiteindelijk een veel effectievere manier van leren is. Stof blijft beter hangen bij kinderen (én bij volwassenen) als het gekoppeld is aan......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Het onderwijs een kennisvergiet

Het onderwijs een kennisvergiet

In het novembernummer van het blad InDruk van Kennisnet dat afgelopen week op mijn deurmat viel, staat een pleidooi om op scholen een informatiemanager te benoemen: iemand die beleid bepaalt dat ervoor moet zorgen dat iedereen op het juiste moment beschikt over de voor hem benodigde informatie. In dit betoog wordt het informatiebeleidsplan (dat opgesteld wordt door de informatiemanager) gezet tussen het onderwijsvisiebeleidsplan en het ict-beleidsplan.......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Margreet van den Berg

Robot NAO als maatje voor leerlingen

Robot NAO als maatje voor leerlingen

Afgelopen zaterdag organiseerde Kennisnet in samenwerking met het Dutch Nao Team een brainstorm over de inzet van robots in het onderwijs. In het RoboLab op het Amsterdamse Science Park hebben 3 teams van docenten, robotexperts en leerlingen toepassingen bedacht voor verschillende onderwijssectoren. Met verrassend concrete resultaten. NAO kan, vooral in het speciaal onderwijs, een maatje zijn om contact mee te maken en om spelletjes mee te doen. Hij helpt de motorische bewegelijkheid te bevorderen en stimuleert de autonomie van de leerling. Wat kan......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Leren met lijf beter dan leren met je hoofd

Leren met lijf beter dan leren met je hoofd

Embodied Learning wil eigenlijk zeggen 'leren met lijf'. In het formele onderwijs ligt de nadruk vooral op kennisontwikkeling door het gebruiken van je hoofd. Bij ervaringsgericht leren, een vorm van Embodied Learning, gebruik je je lichaam. Dit vindt vooral plaats tijdens informeel leren. Ervaren met je lichaam Uit onderzoek is gebleken dat ervaren met je hele lichaam, en daarmee het ontwikkelen van competenties, uiteindelijk een veel effectievere manier van leren is. Stof blijft beter hangen bij kinderen (én bij volwassenen) als het gekoppeld is aan......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws