Advertentie

Concentratiescherm
Gemaakt uit gerecyclede PET flessen • Geluidsabsorberend • Licht en sterk • Eenvoudig in- en uit elkaar te klikken • Klemt om tafelrand
Bekijk concentratiescherm »

Onderwijsnieuws algemeen

Worden prive activiteiten minder leuk door er leerdoelen aan te koppelen

Worden prive activiteiten minder leuk door er leerdoelen aan te koppelen

Onlangs hoorde ik het weer een keer: 'je moet het spelen van kinderen niet de school in halen: dan haal je het plezier eruit'. Ik kan me bij die opmerking alles voorstellen: meestal worden privé-activiteiten en hobby's niet leuker als je er allerlei verplichte leerdoelen aan koppelt. Naar een pretpark gaan vinden de meeste kinderen leuk, maar het wordt vast minder leuk als je na afloop van het bezoek een verslag daarvan moet maken waar je een cijfer voor krijgt. Toch ben ik ervan overtuigd dat het wel mogelijk is om onderwijs te maken van activiteiten die leerlingen buiten de school ontplooien en interesses......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Margreet van den Berg

MediaMasters2012 laatste kans voor aanmelding

MediaMasters2012 laatste kans voor aanmelding

Je kunt je nog voor 31 oktober inschrijven voor MediaMasters 2012, de media-ervaring voor groep 7 en 8. Tijdens de Week van de Mediawijsheid (23 “ 30 november 2012) komen leerlingen voor een spannende missie te staan: red de redactie! Ze moeten overleggen, samenwerken, media maken en interpreteren. Al meer dan 1000 klassen hebben zich aangemeld. Over MediaMasters MediaMasters is een initiatief van Mediawijzer.net om meer aandacht te geven aan mediawijsheid in het onderwijs. MediaMasters is onafhankelijk van niveau, voorkennis en achtergrond van alle leerlingen te spelen.......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Kom naar de Autumnschool over Gepersonaliseerd onderwijs

Kom naar de Autumnschool over Gepersonaliseerd onderwijs

Op donderdag 22 november organiseert Kennisnet voor de eerste keer de Autumnschool+. In een lange én intensieve dag kom je meer te weten over gepersonaliseerd onderwijs. Op veel verschillende manieren krijg je inzicht in de manier waarop je het onderwijs op jouw school kunt 'personaliseren'. Gepersonaliseerd onderwijs Veel Nederlandse scholen streven naar onderwijs op maat, ofwel gepersonaliseerd leren. Zij willen immers zowel zwakkere als meer begaafde leerlingen goed onderwijs bieden en zoveel mogelijk aansluiten bij de individuele talenten en leerstijlen van leerlingen.......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Eerste resultaten experiment flexibilisering onderwijstijd

Eerste resultaten experiment flexibilisering onderwijstijd

De deelnemende scholen aan het experiment flexibilisering onderwijstijd werken op meerdere manieren aan onderwijsvernieuwing. Naast flexibele tijden zijn de randvoorwaarden voor het onderwijs in orde en de tevredenheid van ouders bij de deelnemende scholen is opvallend hoog. Dat zijn de belangrijkste bevindingen uit de eerste monitorrapportage van het experiment flexibilisering onderwijstijd. De De PO-Raad verwacht dat de experimenten resultaten opleveren, die schoolbesturen in staat stellen goede keuzes te maken in belang van het onderwijs en de leerlingen. Vanaf 1 augustus 2011 doen zeven......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

Onderwijzigers laat je shockeren

Onderwijzigers laat je shockeren

Reken jij jezelf tot de gedreven groep onderwijsprofessionals genaamd 'onderwijzigers'? Zij die het onderwijs innovatief en creatief willen wijzigen? De term onderwijzigers is afkomstig van Edushock, een oproep tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs. Edushock wil het onderwijs van onderen uit wijzigen, vandaar 'onderwijzigers'. Onderwijzigers zijn dus in eerste plaats leraren, maar ook leerlingen, ouders of beleidsmakers kunnen we hiertoe rekenen. Proeven aan toekomstig leren Om deze woorden ook om te zetten in daden,......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws