Advertentie

Concentratiescherm
Gemaakt uit gerecyclede PET flessen • Geluidsabsorberend • Licht en sterk • Eenvoudig in- en uit elkaar te klikken • Klemt om tafelrand
Bekijk concentratiescherm »

Onderwijsnieuws algemeen

Leren met je lijf beter dan leren met je hoofd

Leren met je lijf beter dan leren met je hoofd

Embodied Learning wil eigenlijk zeggen 'leren met lijf'. In het formele onderwijs ligt de nadruk vooral op kennisontwikkeling door het gebruiken van je hoofd. Bij ervaringsgericht leren, een vorm van Embodied Learning, gebruik je je lichaam. Dit vindt vooral plaats tijdens informeel leren. Ervaren met je lichaam Uit onderzoek is gebleken dat ervaren met je hele lichaam, en daarmee het ontwikkelen van competenties, uiteindelijk een veel effectievere manier van leren is. Stof blijft beter hangen bij kinderen (én bij volwassenen) als het gekoppeld is aan een gerelateerde beweging.......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Persoonlijke leeromgeving de balans tussen vrijheid en regie

Persoonlijke leeromgeving de balans tussen vrijheid en regie

Een persoonlijke leeromgeving (PLO) biedt ruimte aan de individuele verschillen tussen leerlingen. Maar bij PLO's gaat het om meer dan alleen Bring Your Own Device. Naast de keuze voor een bepaald type laptop of tablet gaat het bijvoorbeeld om de vraag via welke mailbox de leerling het beste te bereiken is. Of de vraag welke software, bronnen en apps hij het liefst gebruikt en zelfs: van welke sociale media maakt hij gebruik? Op deze manier kan iedereen zelf zijn eigen formele en informele leerproces vormgeven. Laat ze hun eigen platform kiezen 'Deze ontwikkeling gaat volgens......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

It takes a network to raise a child

It takes a network to raise a child

In zijn presentatie tijdens TEDx Amsterdam Education dit jaar vertelde Matthijs Leendertse (academicus en ondernemer) over zijn onderzoek en de betekenis die zijn bevindingen zouden moeten hebben voor de inrichting van onderwijs. Hij benadrukte met name de noodzaak om de context waarin het kind leeft te betrekken in het leerproces, alleen zo kun je daadwerkelijk streven naar gelijke kansen voor elk kind. Gelijkheid? Of uniformiteit? Matthijs vertelt in zijn talk dat we in ons streven naar gelijke kansen elk kind hetzelfde behandelen, we hanteren 1 aanpak met voor iedereen dezelfde......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Podcast 11 Khan Academy in Nederland

Podcast 11 Khan Academy in Nederland

Salman Khan begon in 2004 met het geven van bijles aan zijn nichtje Nadia. Dit deed hij door uitlegfilmpjes op YouTube te zetten. Nu, 7 jaar later heeft hij meer dan 3000 uitlegfilmpjes op YouTube staan en heeft Khan Academy meer dan 40 medewerkers. Aan tafel hebben we Time Kos van Khan Academy en Wijnand Baretta van Khan Academie. Twee initiatieven die voortborduren op het het idee van Salman Khan. Wij willen weten wat Khan is, wat het zo uniek maakt en wat nu het verschil......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Frans Droog over flipped classroom en learning analytics

Frans Droog over flipped classroom en learning analytics

Flipped classroom leeft in het onderwijs. Kort gezegd gaat het hierbij om het omdraaien van de klassikale instructie en het individuele huiswerk. In het algemeen wordt de klassikale instructie als video beschikbaar gesteld. Zo is er meer lestijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht en verdieping. Flipping the Classroom kan bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo en tijdstip met de inzet van activerende didactiek. Learning......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws