Nieuwe methode Burgerschap: LEVEN IN NEDERLAND voor het MBO. Bekijk dit product of download een gratis proefpakket.

Onderwijsnieuws Docentenplein

Diversiteit in lerarenteams belangrijk voor leerling

Diversiteit in lerarenteams belangrijk voor leerling

Steeds minder mannen staan voor de klas in het primair onderwijs. Sinds 2003 is het aantal mannelijke leraren gedaald van 22,8% tot 15,6% in 2012, meldt CNV Onderwijs. Op 4,2% van de scholen werkt geen enkele man, blijkt uit een enquête van de vakbond. Op ruim 13% van de scholen werkt één man. De PO-Raad vindt het belangrijk dat in lerarenteams sprake is van diversiteit en dat die bestaan uit mannen, vrouwen, jonge en oude leerkrachten, autochtone en allochtone en hbo- en academisch opgeleide leraren. Dat zorgt voor balans in de teams en is goed voor innovatie in het onderwijs. Leerlingen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

Minder mannelijke leerkrachten op basisschool

Minder mannelijke leerkrachten op basisschool

Sinds 2003 is het percentage mannen voor de klas in het primair onderwijs gedaald van 22,8 procent tot 15, 5 procent in 2012. Uit een CNV-onderzoek blijkt dat 57 procent van de mannelijke leerkrachten op de basisschool zich wel eens alleen voelt tussen zijn vrouwelijke collega's. CNV Onderwijs vindt de cijfers verontrustend en komt met voorstellen voor verbetering. Mannen moeten het leuker vinden om te werken op de basisschool. Volgens de vakbond zouden mannen meer interesse kunnen krijgen als scholen een zakelijker cultuur krijgen en nadruk komt te liggen op techniek en praktische vaardigheden...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Basisonderwijs

Meldpunt ‘ik mag geen eindexamen doen’ gestart door LAKS

Meldpunt ‘ik mag geen eindexamen doen’ gestart door LAKS

Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) richt een meldpunt op voor scholieren op grond van tegenvallende resultaten in hun examenjaar door hun school worden uitgesloten van deelname aan de centrale examens. Volgens de wet mag dit geen reden zijn om een scholier van deelname uit te sluiten. Ieder jaar bereiken er enkele klachten van scholieren het LAKS waaruit blijkt dat dit helaas toch gebeurt. Ook dit jaar heeft het LAKS enkele van dergelijke klachten ontvangen. Remco Barendregt, voorzitter van het LAKS: “Ieder jaar één onterechte uitsluiting maakt al snel een grote groep. Scholen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: LAKS

Doe mee met Onderwijs Pioniers primair onderwijs en voortgezet onderwijs 2014-2015!

Doe mee met Onderwijs Pioniers primair onderwijs en voortgezet onderwijs 2014-2015!

Als leraar heeft u veel ideeën over wat er beter kan op school. Het programma Onderwijs Pioniers helpt ruimte creëren voor ambitieuze leraren met goede ideeën door middel van begeleiding, budget, een netwerk en een podium. Bent u leraar in het primair en voortgezet onderwijs en gaat u de uitdaging aan? Stuur dan voor 1 juni 2014 uw idee in! Leraren hebben als onderwijsexperts veel ideeën over wat er beter kan op school. Het is echter niet altijd even gemakkelijk om ook daadwerkelijk leiding te geven aan een gewenste verandering. Onderwijs Pioniers gelooft dat juist die ideeën enorm kunnen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: OnderwijsPioniers

Tekort aan leraren wiskunde

Tekort aan leraren wiskunde

Nederland heeft een schreeuwend tekort aan wiskundeleraren. Het bedrijfsleven kaapt wiskundigen weg met hogere salarissen en betere loopbaanperspectieven. Er is sprake van een heel groot probleem, aldus het Platform Wiskunde Nederland. Honderden scholen zijn op zoek naar wiskundigen die voor de klas willen staan. In de eerste vier maanden van dit jaar stonden er 298 vacatures open voor wiskundedocenten op scholen in het middelbaar en voortgezet onderwijs. Dat is een verdubbeling in vier jaar tijd, zo blijkt uit cijfers van

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Lerarentekort