Onderwijsnieuws Docentenplein

Stel belang leerling en niet rendement centraal bij overgangen

Stel belang leerling en niet rendement centraal bij overgangen

Overgangen in het onderwijs verlopen niet soepel genoeg. Uitval van leerlingen, maar ook het feit dat veel leerlingen wisselen van studie, zijn hiervoor signalen. Ook is er, mede onder druk van rendementsverhoging, op havo- en vwo-scholen en bij vervolgopleidingen in toenemende mate sprake van het selecteren van leerlingen. Dit zet de toegankelijkheid van het onderwijs onder druk, ontneemt leerlingen kansen, en kost de samenleving geld. Het belang van leerlingen dient meer centraal te staan bij overgangen, zo stelt de Onderwijsraad. Bovendien moet ervoor gezorgd worden dat leerlingen betere keuzes maken....

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderwijsraad

Bezuiniging op passend onderwijs van tafel

Bezuiniging op passend onderwijs van tafel

De bezuiniging op het passend onderwijs van 50 miljoen euro uit het regeerakkoord is helemaal van tafel. Dat maakt minister Bussemaker (Onderwijs) volgens Haagse bronnen later vandaag bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Het wegvallen van de bezuinigingen is te danken aan het Herfstakkoord dat het kabinet sloot met D66, CU en SGP. In totaal wordt de komende jaren structureel ruim 800 miljoen meer uitgegeven aan onderwijs, onderzoek en de publieke omroep dan eerder begroot. Vanaf volgend schooljaar begint het passend onderwijs, een grote hervorming die moet zorgen dat meer...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwspolitiek → Dossier: Bezuinigingen

Doe mee met Onderwijs Pioniers primair onderwijs

Doe mee met Onderwijs Pioniers primair onderwijs

Leraren hebben vaak veel ideeën over wat er beter kan op school. Het programma Onderwijs Pioniers helpt ruimte creëren voor ambitieuze leraren met goede ideeën door middel van begeleiding, budget, een netwerk en een podium. Heeft een leraar in uw team een goed idee? Leraren in het primair onderwijs die de uitdaging aan willen gaan kunnen tot 6 april 2014 hun idee insturen. Als onderwijsexperts hebben leraren veel ideeën over wat er beter kan op school. Onderwijs Pioniers gelooft dat die ideeën enorm kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en aan het dagelijkse werkplezier....

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsbasisonderwijs → Dossier: OnderwijsPioniers

Roc’s zien niks in verlengen kwalificatieplicht

Roc’s zien niks in verlengen kwalificatieplicht

De Partij van de Arbeid wil jongeren langer op school houden, zodat ze met een diploma vertrekken. De leeftijd moet van 18 naar 21 jaar worden opgerekt. De MBO Raad, werkgeversorganisatie van roc’s, staat niet te juichen. En ook minister Bussemaker van Onderwijs ziet er niks in. Nu hoeven achttienjarigen zonder startkwalificatie, zoals een mbo-diploma op niveau twee of een havodiploma, niet verplicht naar school. Haken en ogen Minister Bussemaker ziet niets in een verlenging, schreef zij in januari in een brief aan de Tweede Kamer. Er zitten te veel juridische haken...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsmbo → Dossier: AOB

Trendrapport geeft inzicht in impact technologie op onderwijs

Trendrapport geeft inzicht in impact technologie op onderwijs

Kennisnet heeft een trendrapport uitgebracht waarin de belangrijkste technologietrends zijn gebundeld die de komende vijf jaar impact gaan hebben op het onderwijs. Ze heeft onderzocht hoe deze een antwoord kunnen vormen op actuele onderwijsvraagstukken. In het Trendrapport 2014/2015, technologiekompas voor het onderwijs worden negen relevante technologieën geïdentificeerd die voor het Nederlandse onderwijs het meest relevant zijn. Deze kunnen daarmee inspiratie bieden voor het ICT-beleid van scholen. De PO-Raad ziet innovatie als een belangrijk en breed thema voor het primair onderwijs,...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad