Voor één keer verruilen juf Kares uit Rotterdam en meester Maikel uit Haarlem hun klas voor een klas in Jordanië. Samen met Renate Gerschtanowitz reizen zij af naar een bloedhete woestijn waar vluchtelingenkamp Al Za’atari ligt. Ze maken kennis met de kinderen van het kamp en maken voor even deel uit van het leven daar als ze zelf een les geven.

Met hun reis vragen Kares en Maikel aandacht voor de vele gevluchte kinderen die niet naar school gaan. Via hen ervaren we dat onderwijs voor deze kinderen belangrijker is dan ooit. Sterker nog: het is een absolute noodzaak, omdat ze anders het risico lopen hun toekomst te verliezen.

Want als je als kind álles hebt moeten achterlaten en in onzekerheid leeft, is naar school gaan belangrijker dan ooit. Het klaslokaal is een veilige plek, waar je hulp krijgt, waar je mag spelen en lachen en je je zorgen voor even kunt vergeten. School zorgt voor houvast, voor het gevoel dat er een 'later' kan zijn zonder oorlog en geweld. Een leven met kansen en mogelijkheden. Voor de kinderen in Jordanië is onderwijs een levensbehoefte.

En daarvoor komen Kares en Maikel in actie. Door in de huid te kruipen van een leraar in een vluchtelingenkamp en hun ervaringen met het Nederlandse publiek te delen. Hun doel? Steun voor zoveel mogelijk gevulde schooltassen, waardoor meer kinderen naar school kunnen gaan. Hulp is en blijft daarbij hard nodig.

Juf in Actie is een speciale tv-uitzending op SBS6 op 14 oktober om 16:00, gemaakt door Icare en UNICEF Nederland.

Over Renate Gerschtanowitz
"Waarom krijg ik een uitnodiging van het consultatiebureau om mijn kindjes te laten inenten? En waarom zou een moeder in Afrika die niet mogen krijgen?" Dat onrecht bestrijden is een van de redenen waarom Renate zich al jaren onvermoeibaar inzet voor UNICEF.

Over juf Kares
“Kinderen van 11? Die willen spelen.” Zo’n juf is Kares. Ze is 50, moeder van drie volwassen kinderen en als onderwijzeres ook een soort moeder voor haar leerlingen. Als juf geeft ze de kinderen (groep 8) een basis om op te groeien tot 'sociale, zelfdenkende en gelukkige mensen. In al hun verscheidenheid in kleur en geloof zijn zij de generatie van morgen'. Met een Master SEN ('special educational needs' ofwel passend onderwijs) op zak is ze ook opgewassen tegen de problematiek waar kinderen tegenaan lopen, zoals het leven in een grote stad.

Over meester Maikel
Maikel is een leerkracht die kinderen vooral veiligheid wil bieden, zodat ze hun plek in de groep en de wereld weten te vinden. Maar uiteraard ook alles wat met kennisoverdracht te maken heeft – en dat allemaal met humor en plezier. Bij de sociaal-emotionele trainingen die hij geeft gebruikt hij opdrachten voor bijvoorbeeld samenwerking (groepsvorming) en daarmee vertrouwen in zichzelf en hun rol in de groep. Dat wil hij in Jordanië ook gaan doen.

Waarom Jordanië?
Net als veel andere buurlanden van Syrië gaat ook Jordanië zwaar gebukt onder de Syrië-crisis. Ruim 660.000 Syrische vluchtelingen verblijven op dit moment in Jordanië. Een deel van deze vluchtelingen vindt onderdak in een vluchtelingenkamp. Het bekendste voorbeeld is het Al Za’atari kamp, waar op dit moment meer dan 80.000 Syrische vluchtelingen wonen. Het kamp beslaat zo’n 5,3 vierkante kilometer en begint steeds meer op een kleine stad te lijken. In het kamp is meer dan de helft van de bewoners kind (een op de vijf inwoners is zelfs jonger dan vijf jaar.)

Over UNICEF
We zijn er onvoorwaardelijk voor ieder kind. Het maakt voor ons niet uit waar kinderen wonen, waarin ze geloven en wat hun afkomst is. Naast het feit dat we voor onderwijs zorgen bij rampen en conflicten, werken we met overheden en organisaties samen om goed onderwijs structureel voor ieder kind toegankelijk te maken. Doordat we in landen op alle niveaus opereren (lokaal, regionaal, nationaal) kunnen we voor kinderen echt het verschil maken.