Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen zorgleerlingen niet de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Maar liefst 90 procent van hen zegt te weinig tijd te hebben voor deze extra ondersteuning.

Dat blijkt uit een in september 2017 verricht onderzoek over passend onderwijs onder ruim 1.000 leerkrachten in het basisonderwijs.
Het (representatieve) onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies in samenwerking met het tv-programma De Monitor (KRO-NCRV).

Met de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 kregen scholen een zorgplicht. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals kinderen met gedragsproblemen, een handicap of autisme, moeten zoveel mogelijk naar een gewone basisschool. Alleen als het echt niet anders kan kunnen zij naar het speciaal onderwijs. Inmiddels geeft bijna driekwart (74 procent) van de leerkrachten aan één of meerdere leerlingen in de klas te hebben die, in hun ogen, beter af zouden zijn in het speciaal onderwijs.

Komende donderdag leggen basisschoolleerkrachten het werk neer. Zij eisen meer loon en minder werkdruk. Passend onderwijs speelt volgens hen een belangrijke rol in die werkdruk. Ruim 9 op 10 leerkrachten (93 procent) zegt dat de werkdruk door passend onderwijs is toegenomen.

Als belangrijkste oorzaak voor deze toegenomen werkdruk noemt 62 procent het groeiend aantal leerlingen in de klas dat extra ondersteuning nodig heeft. Gemiddeld zeggen leerkrachten 5 van deze leerlingen in de klas te hebben. Al die extra aandacht voor deze leerlingen gaat volgens 79 procent bovendien ten koste van de aandacht voor de ‘gewone’ leerling.

Wat verder opvalt is dat het vertrouwen onder leerkrachten in passend onderwijs sterk is afgenomen. Bijna twee derde (62 procent) heeft er geen vertrouwen in dat passend onderwijs op hun school binnen twee jaar een succes is. Vorig jaar was dat nog 43 procent.

Terwijl leerkrachten van reguliere basisscholen met de Wet passend onderwijs een grotere verantwoordelijkheid hebben gekregen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zegt slechts 24 procent dat leerkrachten op hun school voldoende worden (bij)geschoold op dit gebied.

De Monitor over passend onderwijs: zondag 1 oktober, 22:35 uur, NPO.

VorigeSteeds minder Nederlandse scholen in buitenland
VolgendeNederlanders geven les in Syrisch vluchtelingenkamp
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter