Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

Gemiddelde groepsgrootte nauwelijks gestegen

Gemiddelde groepsgrootte nauwelijks gestegen

De gemiddelde groepsomvang in het basis- en voortgezet onderwijs is nauwelijks gestegen ten opzichte van het afgelopen schooljaar. In het speciaal onderwijs nam de gemiddelde groepsgrootte af. Dat blijkt uit onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb). De gemiddelde groepsomvang in het basisonderwijs is dit schooljaar 25,7 leerlingen, terwijl dat vorig jaar 25,6 leerlingen was. In het voortgezet onderwijs telt de gemiddelde klas nu 26,3 leerlingen, terwijl het er vorig jaar gemiddeld 26 waren. In het speciaal onderwijs is een daling te zien van gemiddeld 12,9 naar 12,7 leerlingen.

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Klassengrootte

Ouders gaan hun eigen kind lesgeven op school in Brabant

Ouders gaan hun eigen kind lesgeven op school in Brabant

Basisschool De Bolster in het Noord-Brabantse Drunen begint in november met een experiment waarbij ouders hun eigen kind les gaan geven op school. Reden: kinderen leren volgens de school beter als ze een-op-een begeleiding krijgen, en dit kunnen leerkrachten niet bieden, schrijft NRC Handelsblad vandaag. 'Gebrek aan individuele begeleiding in het onderwijs' Als het experiment een succes wordt, zullen ook andere scholen van stichting Scala, waartoe de katholieke basisschool De Bolster behoort, een beroep gaan doen op de hulp van ouders. Volgens Joris Spekle, een leerkracht bij De Bolster...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

Nederlandse leraar heeft hoge status

Nederlandse leraar heeft hoge status

Na Griekenland is Nederland het Europese land waar de meeste waardering voor het beroep van leraar leeft. De hoge status hangt samen met de goede leerresultaten. Dat staat in de donderdag gepresenteerde Varkey GEMS Global Teacher Status Index 2013 (wereldwijde statusindex voor leraren), de eerste poging ooit om de houding tegenover leraren in 21 landen met elkaar te vergelijken. Volgens deze index hebben leraren de hoogste status in China en de laagste in Israël. Nederland eindigde op de achtste plaats van de totale lijst. Schoolhoofden doen het slechter: op hun waarderingsindex...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Leraar

Slechte leraar meer invloed op onderwijs dan klassengrootte

Slechte leraar meer invloed op onderwijs dan klassengrootte

Een minder goede leraar voor de klas heeft veel meer invloed op de kwaliteit van het onderwijs, dan de grootte van een klas. Dat schrijft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in een reactie op de uitslag van een enquête van onderzoeksbureau ITS die in opdracht van de Algemene Onderwijsbond (AOb) in samenwerking met RTL Nieuws werd uitgevoerd. Uit de enquête blijkt dat bomvolle klassen van 30 leerlingen of meer, normaal zijn geworden. En daar zouden met name kinderen die extra aandacht nodig hebben de dupe van worden. 'Cijfers zeggen niet alles' “Uit...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Klassengrootte

Uitgevers: hardware buiten verplichte ouderbijdrage

Uitgevers: hardware buiten verplichte ouderbijdrage

De Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU) wil dat elektronische informatiedragers (zoals tablets) buiten de opnieuw in te voeren verplichte ouderbijdrage voor lesmaterialen in het voortgezet onderwijs valt. Op die manier zouden scholen meer ruimte houden voor de aanschaf van innovatief lesmateriaal. De oproep van de GEU hangt samen met het wetsvoorstel om een einde te maken aan de ‘gratis’ schoolboeken in het voortgezet onderwijs. in 2008 regelde het vierde kabinet-Balkenende dat de ouders niet meer hoefden te betalen voor de schoolboeken van hun kind(eren). Het huidige kabinet trekt de regeling...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Ipad-school