Onderwijsnieuws algemeen

Jelmer Evers over flipped classroom en learning analytics

Jelmer Evers over flipped classroom en learning analytics

Dit is het tweede blog in een serie over de relatie tussen het flipped classroom concept en learning analytics. Voor deze blog interviewde ik Jelmer Evers, geschiedenisdocent op het UniC in Utrecht, over de relatie tussen deze twee onderwerpen. Hoe zet je flipped classroom op dit moment in? Ik ben begonnen met het maken van video’s voor de eindexamen klassen. Met deze leerlingen had ik......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Leren op je eigen niveau: van Rekentuin naar Taalzee

Leren op je eigen niveau: van Rekentuin naar Taalzee

Benjamin Bloom publiceerde in 1984 over zijn zogenaamde ’2 sigma’ probleem. Hij had namelijk ontdekt dat een doorsnee student die één-op-één les krijgt twee standaarddeviaties hoger presteert dan een doorsnee student die op de conventionele manier les krijgt in een klas van 30. Daarnaast bleek dat 90% van de één-op-éénleerlingen even goed presteerden als 20% van de toppresteerders van de groep die traditioneel les kregen. Eén-op-éénonderwijs kent natuurlijk een groot probleem. Het is namelijk onmogelijk om naast ieder......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

De leerling centraal Echt waar?

De leerling centraal Echt waar?

Kees Versteeg van het Hondsrug College in Emmen stelt een gewetensvraag aan het publiek tijdens zijn sessie op De Onderwijsdagen: ‘Welke school heeft de leerling centraal staan? Een aantal instemmende handen omhoog. ‘En? Doen jullie dat ook echt?’ Na een korte stilte geeft iemand aan dat dat gedeeltelijk lukt. ‘De realiteit is als volgt: de docent kiest de leerstof, het rooster bepaalt en er is maar geld voor één methode. Echt maatwerk kan bijna niemand waarmaken.’ En met deze observatie zet Kees alle aanwezigen even stevig met beide benen op de grond. strong>Alles inzichtelijk...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Slimme wiskunde

Slimme wiskunde

Ik ben altijd weer onder de indruk van wat je met een computer kan doen. Maar dat betekent nog niet dat ik denk dat je overal het beste de computer voor in kan zetten. Dat weten we natuurlijk allemaal wel: wie 3 en 5 bij elkaar wil optellen kan dat met de computer of de rekenmachine doen, maar uit je hoofd gaat het natuurlijk sneller. En als ik naar het winkelcentrum in mijn woonplaats loop, zal ik echt geen gebruik maken van de gps-functionaliteit in mijn computer. Maar hoe zit dat met lootjes trekken? Is er een manier hoe je bij lootjes trekken kan voorkomen dat je jezelf trekt, zonder dat......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Margreet van den Berg

Experimenteren met iPads op Montessorischool Oegstgeest

Experimenteren met iPads op Montessorischool Oegstgeest

De inzet van tablets op scholen is erg divers. iPad-pilots kun je ruwweg in 2 categorieën indelen. De eerste stuurt leerkrachten op een soort ‘ontdekkingsreis’. Zij laten hen eerst experimenteren. Daarnaast zijn er scholen die de iPad direct in de dagelijkse lespraktijk inzetten. We spraken met 2 basisscholen die ieder een andere route nemen naar de inzet van iPads in hun school: OBS Het Slingertouw en nu de Montessorischool uit Oegstgeest. Op de Montessorischool Oegstgeest kreeg......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Basisonderwijs | Kennisnet | Nieuws