Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

Trainen van mediawijsheid is net zo belangrijk als taal en rekenen

Trainen van mediawijsheid is net zo belangrijk als taal en rekenen

'Trainen van mediawijsheid is net zo belangrijk als onderwijs in taal en rekenen'; dat stelt Frank Evers, programmamanager Expertise bij Kennisnet, in de nieuwe editie van PrimaOnderwijs, het vakblad voor alle professionals in het onderwijs. Mediawijs maken van leerlingen ziet Frank Evers als een van de absolute kerntaken van zowel het primair- als het voortgezet onderwijs. In een samenleving vol media worden kinderen continu uitgedaagd om nieuwe dingen te ontdekken. De media bieden een prachtige en oneindige bron aan informatie op alle gebieden die je maar kunt bedenken. Voor kinderen is...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Docentenplein

Leren met je lijf beter dan leren met je hoofd

Leren met je lijf beter dan leren met je hoofd

Embodied Learning wil eigenlijk zeggen 'leren met lijf'. In het formele onderwijs ligt de nadruk vooral op kennisontwikkeling door het gebruiken van je hoofd. Bij ervaringsgericht leren, een vorm van Embodied Learning, gebruik je je lichaam. Dit vindt vooral plaats tijdens informeel leren. Ervaren met je lichaam Uit onderzoek is gebleken dat ervaren met je hele lichaam, en daarmee het ontwikkelen van competenties, uiteindelijk een veel effectievere manier van leren is. Stof blijft beter hangen bij kinderen (én bij volwassenen) als het gekoppeld is aan een gerelateerde beweging....

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Persoonlijke leeromgeving de balans tussen vrijheid en regie

Persoonlijke leeromgeving de balans tussen vrijheid en regie

Een persoonlijke leeromgeving (PLO) biedt ruimte aan de individuele verschillen tussen leerlingen. Maar bij PLO's gaat het om meer dan alleen Bring Your Own Device. Naast de keuze voor een bepaald type laptop of tablet gaat het bijvoorbeeld om de vraag via welke mailbox de leerling het beste te bereiken is. Of de vraag welke software, bronnen en apps hij het liefst gebruikt en zelfs: van welke sociale media maakt hij gebruik? Op deze manier kan iedereen zelf zijn eigen formele en informele leerproces vormgeven. Laat ze hun eigen platform kiezen 'Deze ontwikkeling gaat volgens...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Begrotingsbehandeling OCW 2013

Begrotingsbehandeling OCW 2013

9 november 2012In aanloop naar de begrotingsbehandeling OCW 2013 vraagt de PO-Raad de leden van de Vaste Kamercommissie een aantal overwegingen van de PO-Raad mee te nemen in het debat. Hierover heeft de PO-Raad een brief gestuurd naar de voorzitter van de Vaste Kamercommissie.De sector primair onderwijs deelt de ambitie om van goed naar excellent onderwijs voor ieder kind te gaan. Om dit te bereiken is actie nodig op in ieder geval de volgende thema's: onderwijsakkoord, arbeidsvoorwaarden, maatwerk voor regionale oplossingen en financiering. De PO-Raad wil hier de komende jaren samen met de regering...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwspolitiek → Dossier: PO-Raad | PO-Raad

It takes a network to raise a child

It takes a network to raise a child

In zijn presentatie tijdens TEDx Amsterdam Education dit jaar vertelde Matthijs Leendertse (academicus en ondernemer) over zijn onderzoek en de betekenis die zijn bevindingen zouden moeten hebben voor de inrichting van onderwijs. Hij benadrukte met name de noodzaak om de context waarin het kind leeft te betrekken in het leerproces, alleen zo kun je daadwerkelijk streven naar gelijke kansen voor elk kind. Gelijkheid? Of uniformiteit? Matthijs vertelt in zijn talk dat we in ons streven naar gelijke kansen elk kind hetzelfde behandelen, we hanteren 1 aanpak met voor iedereen dezelfde...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws