Onderwijsnieuws Docentenplein

PO Raad en andere onderwijsorganisaties in gesprek met OCW over agressie in het onderwijs

PO Raad en andere onderwijsorganisaties in gesprek met OCW over agressie in het onderwijs

De PO-Raad was maandagochtend 28 november uitgenodigd om, samen met de VO- en MBO-raad en de onderwijsvakbonden AOb en CNV Onderwijs, op het ministerie van OCW te praten over â˜het gezag van de leraarâ™. Aanleiding voor dit gesprek zijn de recente gebeurtenis in Nieuwegein -waar een schoolleider door de politie werd opgepakt door de politie toen hij, nadat de leerkracht zijn hulp had ingeroepen, een leerling uit de klas verwijderde- en de maatschappelijke discussie die daarop volgde. Vanuit verschillende richtingen komen signalen dat de agressie tegen leerkrachten de laatste jaren toeneemt,...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

Website onderwijserfgoed.nl van start

Website onderwijserfgoed.nl van start

Wanneer ging de bewaarschool over in het kleuteronderwijs en waarom? Wat regelde de Mammoetwet precies? Hoe zat het ook alweer met de tweefasenstructuur in het wetenschappelijk onderwijs? Wat doet het volwassenenonderwijs in de roc's?Het antwoord op deze en vele andere vragen is vanaf vandaag te vinden op de site

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

ALV wil dat PO-Raad gesprek bestuursakkoord voortzet

ALV wil dat PO-Raad gesprek bestuursakkoord voortzet

De Algemene Ledenvergadering van de PO-Raad heeft het bestuur gevraagd om met de bewindslieden van OCW het gesprek voort te zetten over een bestuursakkoord. Daarbij is aangetekend dat het volgende herkenbaar moet zijn: de ruimte voor de schoolbesturen om kwaliteit te kunnen leveren, gekoppeld aan heldere verantwoording van de sector naar de samenleving de ruimte om de professionaliteit van alle geledingen in de sector te versterken de uitvoerbaarheid van de plannen voor Passend onderwijs, gezien de financiële randvoorwaarden, zowel in het reguliere basisonderwijs als in het...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwspolitiek → Dossier: PO-Raad

Wat weten we over ict en rekenen in het basisonderwijs?

Wat weten we over ict en rekenen in het basisonderwijs?

Publicatie 34 in de Kennisnet Onderzoeksreeks neemt rekenprogramma’s onder de loep. Er zijn steeds meer rekenprogramma’s beschikbaar, voornamelijk programma’s om sommen mee te oefenen en te automatiseren, maar ook programma’s waarbij leerlingen zelf op zoek gaan naar oplossingen van rekenvraagstukken. Deze publicatie gaat over de effectiviteit van dit soort programma’s. De inzichten uit dit onderzoek zijn overigens niet alleen van belang voor leraren die rekenonderwijs geven. Ze zijn zeker ook van waarde voor leraren in andere vakgebieden, voor onderwijsadviseurs en voor ontwikkelaars...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsict en onderwijs → Dossier: Basisonderwijs | Kennisnet | Nieuws

Over creativiteit op school

Over creativiteit op school

Door: Martijn van den Berg "School kills creativity", een welbekende quote van Ken Robinson. Maar hoe moet het dan wel? Dat is de vraag waar het bij TedX twee weken geleden om ging in de workshop. Vorige week heb ik iets geschreven over de dag van Tedx zelf, maar ik vind het zeker niet onbelangrijk om ook nog iets over deze workshop te schrijven.Mijn bijdrage bij deze workshop was om te laten zien wat creativiteit nu eigenlijk was. Ik zie creativiteit als het verbinden van woorden met elkaar. Om een woord te nemen, en zo veel mogelijk woorden hiermee te kunnen associëren, en ze dingen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Margreet van den Berg