De afkomst van ouders gaat niet opnieuw een rol spelen bij het verdelen van overheidsgeld voor scholen met kinderen met leerachterstanden. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) heeft dat aan de Tweede Kamer geschreven.

Etniciteit werd tot 2006 gebruikt om te bepalen welke scholen veel kinderen hebben met een achterstand en daarmee recht hebben op extra geld. In 2006 werd dat afgeschaft, maar de Onderwijsraad pleitte vorig jaar september voor herinvoering van dat criterium. 'Ondanks een inhaalslag hebben allochtone leerlingen nog steeds behoorlijke leerachterstanden'', zo concludeerde de raad destijds.

Dekker legt dat advies naast zich neer. Het gebruik van etniciteit is stigmatiserend, vindt hij. Bovendien is het onderscheid tussen autochtonen en allochtonen in de loop der jaren veel onduidelijker geworden.

Dekker wil de opleiding van de ouders blijven gebruiken als criterium, maar wil dat wel beter organiseren. Nu maken scholen daar nog veel fouten bij. Hij gaat onder meer bekijken of de gegevens van de consultatiebureaus, waar de opleiding van de ouders al vaak wordt geregistreerd, kunnen worden gebruikt. Ook komt hij met een standaardformulier waarop scholen de opleiding van de ouders kunnen invullen en gaat hij de controle erop aanscherpen.