Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

Belgische leerlingen gebruiken amper ICT in klas

Belgische leerlingen gebruiken amper ICT in klas

Het aantal leerlingen die in de klas gebruikmaken van ICT-toepassingen is in maar weinig Europese landen lager dan in België. Dat blijkt uit statistieken die de Europese Commissie heeft vrijgegeven. Van de leerlingen die in het vierde leerjaar zitten (9 en 10 jaar oud), krijgt 13 procent les van onderwijzers die in minstens een vierde van hun lessen ICT-toepassingen gebruiken. België bengelt daarmee achteraan de Europese klas. Enkel Luxemburg scoort nog slechter met 6 procent. Ter vergelijking: Ierland is de absolute koploper met 75 procent. Bij de 13- en 14-jarigen laat België...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsbuitenland → Dossier: ICT

Nullijn kost onderwijspersoneel 331 miljoen in 2014

Nullijn kost onderwijspersoneel 331 miljoen in 2014

Omdat de salarissen in 2014 niet aangepast worden aan inflatie en loonontwikkeling, levert onderwijspersoneel volgend jaar opnieuw 331 miljoen euro in. Dat blijkt uit antwoorden (vraag 43, 44, 45, 83) van minister Dijsselbloem aan de Tweede Kamer. De vaste afspraak tussen regering en onderwijs is dat de salarissen de inflatie en loonontwikkeling in de markt volgen, dat heet de referentiesystematiek. In het onderwijs gebeurt dat al sinds 2010 niet, voor het primair onderwijs zelfs een jaar langer. Hierdoor is het onderwijspersoneel al 1,5 miljard aan loonbijstelling misgelopen en heeft fors...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: AOB

Gewoon klassikaal les of toch maar het leerplein?

Gewoon klassikaal les of toch maar het leerplein?

Het Inspectierapport vorig jaar loog er niet om. Leerlingen van het Utrechtse Via Nova College werden in de grote leerpleinen niet actief betrokken bij het onderwijsproces. Het was niet uitdagend en de onderwijstijd werd niet efficiënt besteed. Hoe nu anders, dacht directeur Wim Boom van het Via Nova College. Hij schafte vorig schooljaar de leerpleinen af en ging terug naar meer structuur. De resultaten zijn dit jaar beter, maar betekent dit het einde van het leerplein? Het leerplein van het Via Nova College, een middelbare school voor vmbo, hield in dat zo’n 60 tot 80 leerlingen in één...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: AOB

Middagslaapje helpt kleuters bij leren

Middagslaapje helpt kleuters bij leren

Kleuters kunnen beter informatie opnemen na een middagdutje. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Massachusetts Amherst. De onderzoekers bestudeerden 40 kinderen van 3 tot 5 jaar die naar pre-school gingen, een Amerikaanse onderwijsvorm die voorafgaat aan de kleuterschool. Op sommige pre-schools is het gebruikelijk om 's middags even te slapen, op andere gebeurt dat niet. ​Meer onthouden Als de kleuters een uur sliepen na de lunch, bleken ze 10 procent meer informatie te onthouden dan wanneer ze de hele dag wakker waren gebleven. Ook scoorden ze...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Wetenschap

Het vernieuwde Scenariomodel Primair Onderwijs maakt voorspellen leerlingenaantallen makkelijker

Het vernieuwde Scenariomodel Primair Onderwijs maakt voorspellen leerlingenaantallen makkelijker

Scholen kunnen voortaan gratis gebruik maken van het online Scenariomodel Primair Onderwijs. Daarmee kunnen zij makkelijker een prognose maken van bijvoorbeeld leerlingenaantallen. Ook is het scenariomodel verrijkt met nieuwe functionaliteiten. Het model is ontwikkeld door het CAOP in opdracht van het Arbeidsmarktplatform PO, waar de PO-Raad deel van uitmaakt. Prognoses Het scenariomodel ondersteunt basisscholen in het versterken van de bestuurskracht, bijvoorbeeld voor het voeren van een (financieel) meerjarenbeleid. Het geeft inzicht in leerlingen- en bevolkingsprognoses,...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad