Studenten willen alles het liefst zo goedkoop mogelijk houden. Zij hebben immers geen vetpot en leren net om op eigen benen te staan. En aangezien fitnessen en superfoods momenteel heel populair zijn, eten ze ook graag gezond om die paar pondjes extra voor te blijven. Goedkoop en gezond is helaas niet altijd even makkelijk. In dit artikel geven we een aantal tips om je op weg te helpen.

Diepvriesfruit- en groenten
Diepvriesgroenten- en fruit hebben over het algemeen niet zo’n goede reputatie. De reden hierachter is onbekend. Het blijkt namelijk dat diepvriesgroenten- en fruit over het algemeen meer vitaminen en mineralen bevatten dan ‘verse’ producten uit het schap. Dit komt juist omdat het ingevroren wordt. Hierdoor worden de voedingsstoffen behouden. Verse producten verliezen juist hun voedingsstoffen zoals vitamine C en verschillende mineralen omdat ze in de open lucht liggen. En gelukkig voor studenten zijn diepvriesproducten een stuk goedkoper dan verse producten. Win-win dus!

Havermout
Havermout is goedkoop en gezond. Het bevat verschillende soorten vezels die je nodig hebt. Combineer het met wat fruit uit de diepvries en je hebt een gezond, goedkoop én lekker ontbijtje. Met havermout kan je eindeloos variëren en het kan zowel ’s ochtends, in de middag als in de avond gegeten worden. Er zijn online genoeg recepten te vinden om bijvoorbeeld havermoutpannenkoeken, havermoutmuffins of havermoutpizza te maken. Naast deze voordelen is het ook nog eens flink vullend. Voorlopig geen trek meer dus.

Vlak voor sluitingstijd naar de markt
De markt is doorgaans goedkoper dan de supermarkt. Heb je een markt in de buurt zitten? Maak er vooral gebruik van. Zo niet dan zal de supermarkt moeten volstaan. Het tijdstip hierbij is erg belangrijk. Aan het eind van de dag kan je namelijk goed afdingen op de markt. Zij willen ervan af dus je hebt een goede positie. Ook in de supermarkt worden ’s avonds regelmatig dingen afgeprijsd. Denk bijvoorbeeld aan de 35% korting sticker van Albert Heijn.

Veel water drinken
Het is algemeen bekend, maar wordt vaak niet gedaan. Zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt. Water kost niks en is goed voor je. Het reinigt de nieren, voorkomt een blaasontsteking en is goed voor de huid. Probeer dagelijks twee liter water te drinken.

Mealplanning
Het plannen van maaltijden kan veel kosten besparen. De kans op weggooien wordt verkleind. Kook bijvoorbeeld een grote pan en vries bakjes in zodat het op een andere dag ook gegeten kan worden. Zo kan couscous zowel als avondeten en als lunch gegeten worden. En heb je bananen over die wel erg bruin zijn? Maak er bananenbrood van! Of maak een smoothie van de overgebleven groente en fruit. Gezond en je voorkomt weggooien.