Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

Ruim 46000 handtekeningen tegen volle klas

Ruim 46000 handtekeningen tegen volle klas

Zeven leraren van de vakbond Leraren in Actie dienen dinsdag een burgerinitiatief tegen 'overvolle klassen' in bij de Tweede Kamer. Meer dan 46.000 mensen hebben het initiatief ondertekend. Dat hebben de leraren maandag laten weten. Leerprestaties Volgens hen zijn door bezuinigingen schoolklassen steeds groter geworden, wat ten koste gaat van de leerprestaties. Met het burgerinitiatief stellen de leraren de Kamer voor om onmiddellijk maatregelen te nemen tegen de overvolle klassen. De lerarenvakbond vindt dat de klassengrootte volgend schooljaar naar maximaal 28...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Klassengrootte

Geen grens aantal kinderen in klas

Geen grens aantal kinderen in klas

Er komt geen bovengrens, overigens ook geen ondergrens, aan het aantal kinderen in schoolklassen. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) schrijft dat maandag aan de Tweede Kamer. Aanleiding is een onderzoek van zijn eigen ministerie waaruit blijkt dat de gemiddelde basisschoolklas dit schooljaar 23,3 kinderen telt. Vorig jaar was dat nog 22,8. In het voortgezet onderwijs varieert de gemiddelde groepsgrootte van 21 leerlingen (vmbo) tot 27 op de havo. Dekker schrijft: 'Ik kan goed begrijpen dat leerlingen liever niet in een hele grote klas zitten, dat ouders zich dan afvragen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Klassengrootte

Zwakke scholen voortgezet onderwijs zeldzaam

Zwakke scholen voortgezet onderwijs zeldzaam

In december 2013 staan 8 scholen met in totaal 8 afdelingen als ‘zeer zwak’ bekend bij het project Leren Verbeteren, het project van de VO-raad en de AOC Raad dat (zeer) zwakke scholen begeleidt. Dit aantal is niet eerder zo laag geweest. De daling die zich vanaf november 2010 aftekent zet nog steeds door. In het Onderwijsverslag van 2012 constateerde de Inspectie al dat scholen die zwak of zeer zwak zijn geweest in staat blijken om ‘duurzaam’ te verbeteren. Het aantal zeer zwakke scholen op de lijst van de Onderwijsinspectie bedraagt 10, met 10 zeer zwakke afdelingen....

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: VO-Raad

Verstoorde hersenverbindingen oorzaak dyslexie

Verstoorde hersenverbindingen oorzaak dyslexie

Bij dyslexie loopt niets verkeerd met de opslag van informatie, maar wel met de verwerking ervan, blijkt uit een studie van onderzoekers van KU Leuven in Science. Dyslexie is een erfelijke neurologische stoornis die gekenmerkt wordt door ernstige en aanhoudende problemen met lezen en spellen. Tot nu toe gingen onderzoekers ervan uit dat er bij mensen met dyslexie iets fout loopt bij de manier waarop gesproken taal in de hersenen wordt opgeslagen. We maken daarbij gebruik van fonemen, verzamelingen van klanken waarvan er wereldwijd ongeveer 600 kunnen worden onderscheiden, maar waarvan elke...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Dyslexie

Criteria anti-pestprogramma's bekend

Criteria anti-pestprogramma's bekend

Scholen moeten een antipestprogramma hebben dat theoretisch goed is onderbouwd en empirisch adequaat is onderbouwd. Ook moet duidelijk zijn beschreven wat de randvoorwaarden zijn om het programma uit te voeren. Dit zijn de drie hoofdcriteria voor anti-pestprogramma’s. Een commissie van onafhankelijke deskundigen stelde deze criteria op in opdracht van staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). Op 1 augustus 2015 treedt de anti-pestwet in werking. Dat betekent dat alle scholen in het funderend onderwijs vanaf dat moment een anti-pestmethode moeten gebruiken waarvan bewezen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad | Pesten