Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

Universitair 'diploma' voor slimmeriken uit 4 VWO

Universitair 'diploma' voor slimmeriken uit 4 VWO

De hooggeleerde dames en heren professoren van de Universiteit Maastricht stonden er behoorlijk van te kijken: hoe sommige 4 VWO-leerlingen van vier middelbare scholen in Zuid-Limburg zich bedienden van een Engels dat niet zou misstaan in Oxford en Cambridge. ,,Ze spraken beter Engels dan sommige docenten”, zo viel gisteravond te beluisteren tijdens de afsluitende ceremonie op het UM Teenzcollege in de aula van de Maastrichtse Universiteit. Daar kregen dertig excellente 4 VWO-scholieren uit Maastricht (Porta Mosana), Heerlen (Bernardinus en Grotius College) en Meerssen (Stella Maris) hun...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: VWO

GLOBE meetcampagnes van start

GLOBE meetcampagnes van start

Middelbare scholen werken samen met RIVM, KNMI en WUR Op 8 april kwamen 50 scholen uit het hele land bijeen op het RIVM voor de aftrap van de GLOBE meetcampagne. Alle middelbare scholen in Nederland kunnen vanaf nu t/m 8 juni met hun leerlingen wetenschappelijk onderzoek doen dat bijdraagt aan onderzoek van KNMI, RIVM en Wageningen UR. Meetcampagnes • Natuurkalender: help Arnold van Vliet van Wageningen UR bij het in kaart brengen van de reactie van de natuur op de klimaatverandering. • Levende bodem: doe mee met het RIVM onderzoek naar het leven in de bodem.

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: GLOBE

Sectorplan goedgekeurd: 1400 jonge leraren extra in primair onderwijs

Sectorplan goedgekeurd: 1400 jonge leraren extra in primair onderwijs

In het primair onderwijs kunnen zo’n 1400 jonge leraren extra aan de slag. Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, SZW) heeft het sectorplan goedgekeurd dat hiervoor door het Arbeidsmarktplatform PO en het Vervangingsfonds/Participatiefonds is ingediend. De uitvoering van het plan kost ruim € 16.5 miljoen; daarvan betaalt SZW 10,9 miljoen euro. Het Arbeidsmarktplatform en het Vervangingsfonds/Participatiefonds, waarin de sociale partners en dus ook de PO-Raad zijn verenigd, zijn verheugd dat het plan is goedgekeurd. Door de daling van het leerlingenaantal zitten afgestudeerden...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsbasisonderwijs → Dossier: PO-Raad

Toegevoegde waarde niet geschikt voor oordeel over kwaliteit van de

Toegevoegde waarde niet geschikt voor oordeel over kwaliteit van de

Leerwinst en toegevoegde waarde zijn waardevolle instrumenten voor scholen om hun onderwijs te verbeteren. Inzicht in de ontwikkeling van leerlingen (leerwinst) helpt leraren hun onderwijs goed af te stemmen op hun leerlingen. Kennis over wat de school aan de groei van leerlingen bijdraagt (toegevoegde waarde) stelt scholen in staat hun resultaten te vergelijken met andere scholen en hiervan te leren. Als algemeen oordeel over de kwaliteit van de school is toegevoegde waarde echter níet geschikt, zo stelt de Onderwijsraad. Het advies Toegevoegde waarde: een instrument voor onderwijsverbetering...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderwijsraad

Succesvol symposium Lessen in de Liefde

Succesvol symposium Lessen in de Liefde

Op 20 maart 2014 organiseerde Rutgers WPF, in samenwerking met Soa Aids Nederland, het symposium Lessen in de Liefde. Ruim 150 docenten uit het voortgezet onderwijs kwamen naar het Science Center NEMO in Amsterdam om inspiratie op te doen voor het geven van seksuele vorming. Al in de brugklas ‘Wist u dat 75% van de jongens tussen 12 en 15 jaar wel eens porno heeft gezien?’ Ineke van der Vlugt, programmacoordinator bij Rutgers WPF, legt met enkele onderzoekscijfers uit waarom seksuele vorming ook voor brugklassers belangrijk is. ‘Leerlingen uit de brugklas zijn volop in...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: RutgersWPF