Faalangst & Motivatie Training

Lesideeën voortgezet onderwijs

Scholenproject Ik en Geld

Scholenproject Ik en Geld

Scholenproject ’Ik en Geld’, leer jongeren bewust omgaan met geld! Financiële educatie is een belangrijk onderwerp, dat kan helpen om schulden nu en in de toekomst bij jongeren te voorkomen. Nederlandse jongeren hebben steeds meer geld te besteden. Maar ze hebben ook steeds vaker schulden, en hoe ouder je wordt hoe meer financiële verantwoordelijkheid je krijgt. Maar waar, wanneer en hoe doe je de benodigde kennis en vaardigheden op? De afgelopen jaren heeft de Nederlands Vereniging van Banken in samenwerking met Codename Future het scholenproject ‘Ik...

Lees meer
The Panama paper s- Vluchthavens voor geld

The Panama paper s- Vluchthavens voor geld

Een nieuwe serie lessen over actuele brandende kwesties Met regelmaat komt er in de media een stroom berichten rond één en hetzelfde onderwerp. Dagen of weken beheerst zo'n item het nieuws. Denk aan de Griekenlandcrisis in de EU, de vluchtelingenstroom uit Syrië, terroristische aanslagen in Frankrijk of België of de 'Panama Papers'. De nieuwsberichten bieden vaak een mooie kapstok voor lessen in het voortgezet onderwijs, maar zijn niet zomaar in te zetten in de klas. Wel met enige bewerking zoals uitleg van begrippen, verwerkings¬-vragen en -opdrachten en een geschikte didactische werkvorm....

Lees meer
Digitale les documentaire maken

Digitale les documentaire maken

In Nederland zijn ruim 3500 monumenten die ons aan de Tweede Wereldoorlog herinneren. In de digitale les 'Sprekende beelden in de klas' van Nationaal Comité 4 en 5 mei onderzoeken leerlingen de lokale geschiedenis en maken ze een eigen minidocumentaire over een monument in hun omgeving. De les is geschikt voor de bovenbouw van havo en vwo en kan gegeven worden tijdens de lessen geschiedenis, Nederlands, CKV of maatschappijleer. Tips van filmmaker Xander de Boer Leerlingen leren meer over de tradities die horen bij herinneren en herdenken van de Tweede Wereldoorlog en worden...

Lees meer
Digitale les: Free2choose – discussie-programma over botsende grondrechten

Digitale les: Free2choose – discussie-programma over botsende grondrechten

Mogen neo-nazi’s demonstreren voor een synagoge? Mag een ambtenaar zijn geweten volgen en weigeren homo´s te trouwen? Mag een politieagent tijdens z’n werk een tulband dragen? Met de nieuwe digitale les Free2choose van de Anne Frank Stichting kunnen leerlingen van het voortgezet onderwijs en het mbo discussiëren over botsende grond- en mensenrechten en de grenzen van vrijheid. Korte filmclips in de digitale les zijn het startpunt van een discussie tussen leerlingen. Om de stemverhouding te peilen, kan de docent de stemmen handmatig invoeren of alle leerlingen via hun smartphone laten...

Lees meer
Digitale les: Sprekende beelden in de klas

Digitale les: Sprekende beelden in de klas

In Nederland zijn ruim 3.500 monumenten die ons aan de Tweede Wereldoorlog herinneren. In de digitale les Sprekende beelden in de klas van Nationaal Comité 4 en 5 mei onderzoeken leerlingen de lokale geschiedenis en maken ze een documentaire over een monument in hun omgeving. Tips van filmmaker Xander de Boer In de les Sprekende beelden in de klas leren leerlingen meer over de tradities die horen bij herinneren en herdenken van de Tweede Wereldoorlog en worden zich bewust van lokale oorlogsgeschiedenis. Via de database in de les of het downloaden van de app Oorlogsmonumenten...

Lees meer