Domme blondjes en gevaarlijke donkere mannen: vooroordelen en stereotypering zijn zo oud als de mensheid zelf. Aan het uiterlijk dacht men het innerlijk te kunnen aflezen: mensen met doorlopende wenkbrauwen zouden crimineel zijn, en mensen met haakneuzen gierig. Welke rol speelde de wetenschap bij de ontwikkeling van deze ideeën, wat zijn de risico's en gevolgen en hoe gaan we er in de huidige (social) media mee om?

Dankzij het Mondriaanfonds, het VSB-fonds en een fonds dat liever niet genoemd wil worden is er bij de tentoonstelling een geheel gratis educatieprogramma ontwikkeld voor leerlingen 3-vmbo-t en 4 h/v maatschappijleer, geschiedenis en filosofie. Het legt een link naar de actualiteit en de leefwereld van leerlingen om begrip en inzicht in het thema van de tentoonstelling te bewerkstelligen, hen uit te dagen een mening te vormen en er op respectvolle wijze over te discussiëren. Het programma sluit aan bij de eindtermen van de verschillende vakken.

Het museum maakt het scholen zo makkelijk mogelijk: museumdocenten verzorgen de voorbereidende en verwerkingsles op school, terwijl de leerlingen in hun eigen tijd met een gratis kaartje de tentoonstelling bezoeken m.b.v. een kijkwijzer. Maar natuurlijk is het ook nog steeds mogelijk een (gratis) klassikaal bezoek te boeken: vooral voor scholen van verder weg is dit de beste optie.

Bekijk voor meer inhoudelijke informatie de handleiding voor museumdocenten op www.teylersmuseum.nl.

Neem voor reservering van het programma contact op met de afdeling Publiekszaken via T: 023-5160972 of E: reserveringen@teylersmuseum.nl.

Naar de website

VorigeHoe Piet kleur kreeg
VolgendeNieuw digitaal pakket voor het onderwijs: NieuwsMakers
Reacties (0)

Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter