Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

Sociale media we moeten de taal wel leren begrijpen

Sociale media we moeten de taal wel leren begrijpen

Onlangs werd op de website van het dagblad Trouw (weer) een artikel gewijd aan Facebook. Een voor- en een tegenstander van deze profielsite gingen met elkaar in gesprek over de voors en tegens van deze profielsite. Eén van de argumenten die daarbij werd genoemd is het feit dat het beeld dat Facebook schept van de werkelijkheid niet overeenkomt met het échte leven. Facebookgebruikers laten als regel vooral positieve dingen zien, waardoor je de indruk zou kunnen krijgen dat hun leven alleen maar positieve kanten heeft. Wie zich op basis...

Lees meer
Versterkte positie onderwijs levert belangrijke bijdrage aan verbetering huisvesting

Versterkte positie onderwijs levert belangrijke bijdrage aan verbetering huisvesting

1 juni 2012 Bij het debat in de tweede kamer op donderdag 31 mei waren alle partijen het er roerend over eens dat de kwaliteit van de huisvesting in het PO en VO aanzienlijk beter moet. De onderuitputting van het gemeentefonds werd door de leden als niet acceptabel omschreven.Er werd met name voor gepleit om op zeer korte termijn de problemen met het binnenmilieu op te lossen. Volgens de minister draagt de overheveling van de verantwoordelijkheid van het buitenonderhoud aan schoolbesturen hier stevig aan bij, omdat op dat moment scholen ook zelf mogen investeren in de kwaliteit van de...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwspolitiek → Dossier: Onderwijsnieuws | PO-Raad

Ict bekwaamheid de schoolleider de docent en de leraar in opleiding

Ict bekwaamheid de schoolleider de docent en de leraar in opleiding

Hoe verrijk je je onderwijs met ict? Maartje de Reus gaf tijdens de conferentie Wat werkt nu echt met ict? een pitch over het project ict bekwaamheid voor docenten. Zij legde uit dat de ict bekwaamheid gedefinieerd wordt in drie kerntaken: 1) de leraar integreert ict in zijn onderwijs, 2) de leraar maakt gebruik van ict voor communicatie en organisatie van zijn werk en 3) de leraar ontwikkelt en onderhoudt zijn eigen bekwaamheid met ict. Maartje nodigde de deelnemers uit om door de bekwaamheidsbril naar de voorbeelden te kijken. Lees...

Lees meer
Volg de leerling op de Summerschool

Volg de leerling op de Summerschool

Iedere leerling is anders. Dat betekent ook dat iedere leerling ander onderwijs nodig heeft; onderwijs op maat. Hoe creëer je voor elke leerling de omstandigheden om zijn eigen talenten te ontdekken en deze vervolgens te ontwikkelen, geheel op eigen tempo, maar met voldoende uitdaging en ondersteuning? Het inzetten van ict maakt dat op veel terreinen mogelijk. Maar hoe stem je het aanbod af op het niveau van de leerling? Hoe volg je de ontwikkeling van de leerling? Hoe organiseer je dat? Van scholen wordt verwacht dat ze opbrengstgericht werken. Dan kun je er niet omheen om ict te gebruiken (learning analytics)....

Lees meer
Samenwerking Sportacademie Utrecht en Nederlandse Volleybal Bond

Samenwerking Sportacademie Utrecht en Nederlandse Volleybal Bond

Ruim honderd studenten van de Sportacademie Utrecht van ROC ASA hebben een organisatorische bijdrage geleverd aan de Europese kampioenschappen beachvolleybal. Dit toernooi vindt deze week plaats in Scheveningen. De Nederlandse Volleybal Bond (Nevobo) en de Sportacademie Utrecht zetten hun samenwerking voort. Daarover bericht de website van ROC ASA. Vertegenwoordigers van de Nevobo gaan bijvoorbeeld gastlessen verzorgen voor studenten. Deze lessen zullen onder andere gaan over sport en ondernemerschap. En wellicht kan de Sportacademie Utrecht ook een rol van betekenis spelen tijdens de wereldkampioenschappen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsmbo → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Onderwijsnieuws