Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

Ingrijpende koerswijziging voor verdere versterking positie leraar

Ingrijpende koerswijziging voor verdere versterking positie leraar

Een stevige, professionele beroepsgroep is belangrijk voor leraren en het onderwijs in Nederland. De inspanningen van de afgelopen jaren om tot zo’n beroepsgroep te komen, hebben tot nog toe onvoldoende opgeleverd. Daarom kiest minister Slob (Onderwijs) voor een ingrijpende koerswijziging. ‘Het opbouwen van een stevige beroepsgroep voor leraren verdient een nieuwe kans’, schrijft hij maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Om te bepalen welke stappen nu gezet moeten worden om te komen tot een stevige beroepsgroep, heeft de minister Alexander Rinnooy Kan gevraagd om dat nader te verkennen....

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Politiek | Lerarenregister

Op twee derde scholen adviezen naar boven bijgesteld na eindtoets

Op twee derde scholen adviezen naar boven bijgesteld na eindtoets

Op twee derde van de basisscholen zijn schooladviezen voor het voortgezet onderwijs naar boven bijgesteld naar aanleiding van de uitslag van de eindtoets. In meer dan de helft van de gevallen is dit gebeurd op verzoek van de school en werd een meervoudig advies omgezet in een enkelvoudig advies. Dit blijkt uit een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders, met respons van 650 schoolleiders. Een ruime meerderheid van de schoolleiders is tevreden over de toets die de school afneemt, 14 procent is ontevreden. Bij de centrale digitale eindtoets die door Cito is gemaakt en dit jaar voor...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Eindtoets

Innovatie in het onderwijs, wat kun je verwachten?

Innovatie in het onderwijs, wat kun je verwachten?

Innovatie in het onderwijs is van cruciaal belang om de toekomstige beroepsbevolking klaar te stomen voor hun rol in de maatschappij. Tegenwoordig zijn vooral de manier van les geven en de curricula aan innovatie onderhevig. Deze nieuwe wijzen van onderwijs vergen een aanpassing van docenten. Denk bijvoorbeeld aan (extra) kennis van ICT onderwerpen en gebruik van smartphones, digiborden en iPads. Stimuleren en motiveren van leerlingen Leerlingen dienen te worden gestimuleerd om zelf met ideeën en innovaties te komen die het onderwijs kunnen verbeteren. Een docent kan een bepaalde...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Innovatie

Reactie minister Slob op cao primair onderwijs

Reactie minister Slob op cao primair onderwijs

Minister Slob is blij dat werkgevers en werknemers in het primair onderwijs vandaag een onderhandelaarsakkoord over een nieuwe cao hebben afgesloten. Zodra de achterbannen van de bonden instemmen, zal de 270 miljoen euro worden uitgekeerd die het kabinet beschikbaar heeft voor het verbeteren van de salarissen. De totale loonstijging is voor een basisschoolleraar naar verwachting gemiddeld 8,5 procent: dat komt neer op 3100 euro bruto per jaar. Volgens de minister hebben de sociale partners voldaan aan de voorwaarden die door het kabinet waren gesteld. Al het beschikbaar gestelde geld gaat...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: CAO

Extra geld voor alle vmbo-scholen met een techniekprofiel

Extra geld voor alle vmbo-scholen met een techniekprofiel

Alle vmbo-scholen met een technisch profiel krijgen in 2018 en 2019 extra geld om te investeren in techniekonderwijs. Voor de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen gaat het om 1500 euro per leerling in 2018 en 3000 euro per leerling in 2019, de gemengde leerweg ontvangt de helft. Dat laat minister Slob (Onderwijs) vandaag aan de Tweede Kamer weten in een brief over de uitwerking van de 100 miljoen euro extra voor techniekonderwijs die dit kabinet beschikbaar heeft gesteld. De scholen krijgen een extra financiële injectie omdat goed techniekonderwijs hard nodig is. De vraag vanuit het...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: VMBO