Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

Codestarter trapt af in NEMO

Codestarter trapt af in NEMO

Codestarter, een nieuw initiatief op het gebied van programmeren voor kinderen, is vandaag van start gegaan. Codestarter zorgt er samen met programmeerclubs voor dat er in heel Nederland genoeg aanbod is voor kinderen die na schooltijd willen leren programmeren. Daarnaast wordt op de website van Codestarter continu een overzicht van regionale programmeeractiviteiten bijgehouden, zodat kinderen in de buurt de juiste workshop of club kunnen vinden. Het is een initiatief van Science Center NEMO en Platform Bèta Techniek en wordt mogelijk gemaakt door Google. Over Codestarter Codestarter...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Codestarter | NEMO

Uitreiking OnderwijsTopTalentPrijs 2015

Uitreiking OnderwijsTopTalentPrijs 2015

Donderdagavond reikte Tweede Kamerlid Michel Rog, tevens jurylid, in het Da Vinci College te Dordrecht de OnderwijsTopTalentPrijs 2015 uit. De winnaars zijn Robin Lemmen van Hogeschool De Kempel uit Helmond (basisonderwijs) en Jente Claessen van de Universiteit van Amsterdam (voortgezet onderwijs). Zij ontvangen de Talentprijs vanwege de hoge kwaliteit van hun afstudeerprojecten en zij zijn daarmee uitverkozen tot de meest talentvolle jonge leraren van 2015. Robin Lemmen heeft tijdens haar pabo-studie onderzoek gedaan naar verbetering van het onderwijs op kleine scholen in krimpgebieden waar...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderwijstoptalentprijs

Onderwijsraad pleit voor bredere aanpak verbetering in het hoger onderwijs

Onderwijsraad pleit voor bredere aanpak verbetering in het hoger onderwijs

Toekomstbestendigheid staat voorop in de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015-2025 van minister Bussemaker (Onderwijs). De Onderwijsraad vindt dat de agenda daarvoor een goede richting aangeeft, maar pleit voor een bredere aanpak bij de besteding van middelen en meer aandacht voor spanningen tussen maatwerk versus massaliteit, individualisering versus uniforme opleidings-standaarden, regionale inbedding versus mondiale concurrentie, en vorming versus kennisoverdracht. In de Strategische Agenda is een aantal trends in het hoger onderwijs terug te zien. De minister formuleert...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderwijsraad

Rol van Onderwijsinspectie wijzigt ingrijpend

Rol van Onderwijsinspectie wijzigt ingrijpend

De Tweede Kamer heeft gisteren ingestemd met het initiatiefwetsvoorstel ‘naar een doeltreffend onderwijstoezicht’. Dit wetsvoorstel maakt een scherp onderscheid tussen de toezichtstaak en de adviserende/stimulerende taak van de Inspectie. Het stelt dat het oordeel van de Inspectie gebaseerd moet zijn op wettelijk vastgestelde deugdelijkheidseisen. Het wetsvoorstel gaat nu naar de Eerste Kamer voor behandeling. De PO-raad heeft vanaf het begin meegedacht in de totstandkoming van deze nieuwe wet en is blij met deze ingrijpende wijziging van het toezicht: het legt de verantwoordelijkheid...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad | Onderwijsinspectie

Peilingsonderzoeken in groep 8 komen eraan

Peilingsonderzoeken in groep 8 komen eraan

Het is belangrijk om te weten wat kinderen in Nederland leren op school. Met Peil.onderwijs laat de Inspectie van het Onderwijs dat onderzoeken. Na de herfstvakantie kunnen de deelnemende basisscholen de toetsleiders op hun school verwachten. Naast de jaarlijkse eindtoets voor rekenen en taal worden ieder jaar twee andere leergebieden getoetst. Dat zijn voor het schooljaar 2015/2016 Natuur & techniek en Kunstzinnige oriëntatie. 300 basisscholen Het Kohnstamm Instituut, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, en ITS - verbonden aan Radboud Universiteit - zijn de partijen...

Lees meer