Zo kun je je organisatie beschermen met een identificatie-app

Om te voorkomen dat je als organisatie onverhoopt zakendoet met klanten die schimmige en frauduleuze praktijken uitvoeren, wordt er tegenwoordig al dan niet verplicht gewerkt volgens het ‘ken uw klant’-principe. Een tijdrovend proces, dat kan worden vereenvoudigd door gebruik te maken van een identificatie-app. In dit artikel lees je wat het ‘ken uw klant’-principe inhoudt en wat de meerwaarde van een identificatie-app daarbij is.


1. Voor wie is het ‘ken uw klant’-principe?

Elke organisatie die te maken heeft met geldstromen of de aan- en verkoop van kostbare goederen, is verplicht om het ‘ken uw klant’-principe te volgen. Deze bedrijven, organisaties en instellingen vallen namelijk onder de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft), wat hen verplicht maatregelen te treffen om frauduleuze praktijken tegen te gaan.

Andere organisaties zijn niet verplicht het ‘ken uw klant’-principe te volgen, maar kunnen het uiteraard wel aanhouden. Binnen vrijwel iedere sector kan het een veilige handelswijze zijn om met nieuwe klanten om te gaan.


2. Hoe werkt een ‘ken uw klant’-onderzoek?

Het ‘ken uw klant’-onderzoek is kortgezegd een identiteits- en achtergrondonderzoek naar een nieuwe klant. Dit principe wordt in het Engels aangeduid met ‘know your customer’ of kortgezegd ‘KYC’. Dit verloopt in ieder geval volgens een aantal stappen.

- Verifieer de identiteit van de klant. Volgens een id check app kun je controleren of de klant daadwerkelijk is wie hij zegt te zijn.
- Maak een risicoanalyse van de klant. Het risico op frauduleuze praktijken wordt aangeduid met een getal, waarbij 1 een ‘laag’ risico is en 4 een ‘alarmerend’ risico is.
- Blijf de klant monitoren. Bij afwijkende acties, wordt er opnieuw een risicoanalyse uitgevoerd.


3. Waarvoor wordt een identificatie-app gebruikt?

Een ‘ken uw klant’-onderzoek kost een hoop tijd. Door voor de verificatie van de identiteit van de klant gebruik te maken van een identificatie-app, wordt een gedeelte van dit proces uit handen genomen. Dit maakt het identificatieproces sneller, eenvoudiger en daardoor efficiënter, wat bedrijven, organisaties en instellingen een kostbare tijd bespaart.

De identificatie-app koppelt onder andere digitale gezichtsherkenning aan de foto op een identiteitsbewijs, waardoor de identiteit van een nieuwe klant razendsnel kan worden geverifieerd.

VorigeKlanttevredenheid is de sleutelfactor voor succes
VolgendeDe bange scholier: een extra aflevering van de angstpodcast
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter