Nieuwe methode Burgerschap: LEVEN IN NEDERLAND voor het MBO. Bekijk dit product of download een gratis proefpakket.

Onderwijsnieuws Docentenplein

Inspectie ziet geen problemen met iPadscholen

Inspectie ziet geen problemen met iPadscholen

De Inspectie van het Onderwijs ziet twee maanden na het begin van het schooljaar geen reden om in te grijpen bij de iPadscholen. De inspectie laat aan Novum Nieuws weten gesprekken te hebben gevoerd met de besturen van de nieuwe basisscholen, waarbij voornamelijk les wordt gevolgd met iPads. "We hebben vooralsnog geen ernstige signalen opgevangen", zo vertelt een woordvoerder. De inspectie is nog bezig met het verwerken van de gesprekken. Zeven scholen begonnen dit schooljaar met het iPad-onderwijs, die het concept van Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT) hanteren, een initiatief van Maurice...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Ipad-school

Oproep aan Kamer: Geen nieuwe toets in vo en behoud Maatschappelijke Stage

Oproep aan Kamer: Geen nieuwe toets in vo en behoud Maatschappelijke Stage

Kies niet voor een verplichte, diagnostische tussentijdse toets in het vo, behoud de Maatschappelijke Stage en zorg voor een divers opleidingaanbod in het MBO. Deze en andere oproepen doet de Besturenraad aan de Vaste Kamercommissie OCW in de aanloop naar de behandeling van de onderwijsbegroting, in aanvulling op de gezamenlijke brief van de sector primair onderwijs. Hier volgt een samenvatting van de sectorspecifieke en sectoroverstijgende oproepen die door de Besturenraad gedaan zijn aan leden van de Kamercommissie OCW. Stop met de overmatige focus op het gaan behoren...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: BestuurEnRaad

Taalachterstand al bij kinderen van 18 maanden merkbaar

Taalachterstand al bij kinderen van 18 maanden merkbaar

Voor de taalontwikkeling van kinderen maakt het uit of ze in opgroeien in een hogeropgeleid of minder hoogopgeleid gezin. Nieuw onderzoek toont aan dat kinderen van 18 maanden al op achterstand gezet worden. Twee decennia geleden gaf een belangrijke studie aan dat kinderen van drie, die opgroeien in een huishouden van hogeropgeleiden, woorden miljoenen malen vaker horen dan kinderen van minder hoogopgeleide ouders. Die kinderen begonnen aan school met een taalachterstand, werd gesuggereerd. Het onderzoek had belangrijke beleidsimplicaties. Wilde je als overheid de ‘language gap’ tussen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Taalachterstand

Resultaten pilots Onderwijstijdverlenging beschikbaar

Resultaten pilots Onderwijstijdverlenging beschikbaar

Honderd schoolbesturen en 25 gemeenten hebben vier jaar lang geëxperimenteerd met extra uren taal-en rekenonderwijs voor achterstandsleerlingen. Hierbij zijn diverse varianten van een verlengde schooldag en van zomerscholen uitgeprobeerd. De resultaten van deze proef zijn gebundeld in twee brochures en een website, nuttige informatiebronnen waar álle schoolbesturen en gemeenten uit kunnen putten. De opbrengsten kunnen bijvoorbeeld interessante gespreksstof opleveren voor het overleg van schoolbesturen met gemeenten over de lokale educatieve agenda (LEA) en het onderwijsachterstandenbeleid...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

'Schoolgrootte beïnvloedt leerprestaties nauwelijks'

'Schoolgrootte beïnvloedt leerprestaties nauwelijks'

De grootte van een school heeft weinig invloed op de leerprestaties van leerlingen. Ook de invloed op bijvoorbeeld de sociale cohesie op school, betrokkenheid van leerlingen en leraren en ouderparticipatie is nauwelijks aangetoond. Wel zijn grotere scholen goedkoper. Dat blijkt uit een studie in opdracht van de Programmaraad voor Onderwijsonderzoek (PROO). Onderzoeker Hans Luyten van de universiteit Twente vergeleek de resultaten van 84 onderzoekspublicaties en literatuuroverzichten over de effecten van schoolgrootte op de leerprestaties. Uit die onderzoeken bleek dat de effecten van schoolgrootte...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad