HANDIG: Een oplossing voor mobieltjesoverlast in de klas. Bekijk het Mobieltjes Hotel

Onderwijsnieuws Docentenplein

Podcast 11 Khan Academy in Nederland

Podcast 11 Khan Academy in Nederland

Salman Khan begon in 2004 met het geven van bijles aan zijn nichtje Nadia. Dit deed hij door uitlegfilmpjes op YouTube te zetten. Nu, 7 jaar later heeft hij meer dan 3000 uitlegfilmpjes op YouTube staan en heeft Khan Academy meer dan 40 medewerkers. Aan tafel hebben we Time Kos van Khan Academy en Wijnand Baretta van Khan Academie. Twee initiatieven die voortborduren op het het idee van Salman Khan. Wij willen weten wat Khan is, wat het zo uniek maakt en wat nu het verschil...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Robomind programmeren voor iedereen

Robomind programmeren voor iedereen

Van de makers van Robomind kreeg ik het verzoek om hun programma eens uit te proberen en er hier over te schrijven. Dat doe ik graag: programmeren vind ik iets wat iedereen ten minste een keer in zijn leven zou moeten doen. Om een programma te kunnen schrijven moet je logisch nadenken en dat komt natuurlijk bij alle vakken van pas. Daarnaast heb ik gemerkt dat als je een programmeertaal kent, je daarna veel makkelijker allerlei andere 'talen' leert: of het nu gaat om het schrijven van een programma of om het gebruiken ervan. Robomind is een heel eenvoudig aan te leren programma waarmee kinderen...

Lees meer
Frans Droog over flipped classroom en learning analytics

Frans Droog over flipped classroom en learning analytics

Flipped classroom leeft in het onderwijs. Kort gezegd gaat het hierbij om het omdraaien van de klassikale instructie en het individuele huiswerk. In het algemeen wordt de klassikale instructie als video beschikbaar gesteld. Zo is er meer lestijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht en verdieping. Flipping the Classroom kan bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo en tijdstip met de inzet van activerende didactiek. Learning...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Frank Kalshoven gastspreker op ALV

Frank Kalshoven gastspreker op ALV

6 november 2012. Voorafgaand aan het officiële gedeelte van de ALV van dinsdag 27 november zal de heer Frank Kalshoven optreden als gastspreker. Frank Kalshoven is bekend als publicist (columns in de Volkskrant en Vrij Nederland), gastspreker, en - sinds begin 2006 - medeoprichter en mededirecteur van de Argumentenfabriek. De Argumentenfabriek heeft in opdracht van de PO-Raad een feitenkaart ontwikkeld rond het thema Krimp. De feitenkaart biedt bestuurders in krimpgebieden handvatten voor effectief bestuurlijk handelen en wordt voorafgaand aan de ALV ook wordt aangeboden aan de ALV als opdrachtgever.

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad

Leren je met lijf beter dan leren met je hoofd

Leren je met lijf beter dan leren met je hoofd

Embodied Learning wil eigenlijk zeggen 'leren met lijf'. In het formele onderwijs ligt de nadruk vooral op kennisontwikkeling door het gebruiken van je hoofd. Bij ervaringsgericht leren, een vorm van Embodied Learning, gebruik je je lichaam. Dit vindt vooral plaats tijdens informeel leren. Ervaren met je lichaam Uit onderzoek is gebleken dat ervaren met je hele lichaam, en daarmee het ontwikkelen van competenties, uiteindelijk een veel effectievere manier van leren is. Stof blijft beter hangen bij kinderen (én bij volwassenen) als het gekoppeld is aan...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws