Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws algemeen

Wetenschapper: dommer door digitale media

Wetenschapper: dommer door digitale media

Jongeren zouden minstens 18 jaar moeten zijn voordat zij intensief gebruik gaan maken van digitale media. Teveel gebruik van computers en laptops maakt kinderen dom. Die waarschuwing uit de Duitse hersenwetenschapper Manfred Spitzer. Op basis van diverse wetenschappelijke neurologisch onderzoeken stelt hij dat langdurig gebruik van digitale media kan zorgen voor het verschrompelen van de hersenen en zo een vorm van 'digitale dementie' veroorzaken. Spieren trainen Te weinig intensief gebruik van de hersenen, bijvoorbeeld omdat veel informatie niet langer wordt onthouden......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Digitale-media

’Hoogbegaafden hebben ook recht op Passend Onderwijs’

’Hoogbegaafden hebben ook recht op Passend Onderwijs’

De VVD en PVV fracties vragen morgenavond tijdens de politieke markt aandacht voor hoogbegaafdenonderwijs in Almere. Volgens de partijen is er veel onbegrip over hoogbegaafdheid. ,,Een hoogbegaafd kind ondervindt vaak problemen binnen het regulier onderwijs en als deze kinderen onvoldoende worden uitgedaagd en begeleid, kunnen er zowel thuis als op school ernstige gedragsproblemen ontstaan’’, verklaart Hilde van Garderen van de VVD. In mei 2012 werd bekend dat de Almeerse Scholen Groep (ASG) het onderwijs voor hoogbegaafden zelf wilde starten en niet meer via de Leonardostichting......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Passend-onderwijs

'Overleg met critici over examen Nederlands'

'Overleg met critici over examen Nederlands'

Het College voor Examens (CvE) gaat met hoogleraren en taalkundigen om de tafel om hun kritiek op het examen Nederlands te bespreken. Dat zei staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) dinsdag in de Tweede Kamer. Begin juni stelde een groep neerlandici en taalkundigen van Nederlandse universiteiten dat de test met een paar simpele, aangeleerde trucjes door iedere scholier gehaald kan worden. Het huidige examen zou op geen enkele manier de kennis en vaardigheden die iemand heeft toetsen. Dekker hoopt dat de examens beter worden door het overleg. 'Hoe beter de examens worden,......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Eindexamen

‘Leraren te veel belast tijdens examenperiode’

‘Leraren te veel belast tijdens examenperiode’

De AOb krijgt veel klachten van leraren over hun taakbelasting tijdens de examenperiode. Dat schrijft AOb-voorzitter Walter Dresscher in deze brief aan de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs. ‘Er moet voldoende tijd en een duidelijke vergoeding per examenwerk worden afgesproken.’ De vergoeding voor de tweede correctie is mager, volgens Dresscher. Sommige scholen betalen helemaal geen vergoeding meer, omdat er volgens hen lessen vervallen. Volgens Dresscher gaat die vlieger maar deels op. Docenten moeten dan namelijk gaan surveilleren. Scholen beschikken vaak ook niet over goede werkplekken......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Eindexamen | AOB

Leren buiten school om, de opmars van het non-formele online leren

Leren buiten school om, de opmars van het non-formele online leren

Scholieren bekijken filmpjes via YouTube ter voorbereiding op hun examen. Op platforms vinden tutors en leerlingen elkaar en honderdduizenden mensen nemen deel aan gratis online colleges bij universiteiten. Allemaal uitingen van non-formeel leren, een vorm die aan een opmars bezig is. De initiatieven ontstaan buiten het reguliere onderwijs om dat soms geen weet heeft van al deze mogelijkheden. Wat houdt non-formeel leren in, welke initiatieven zijn er en hoe beïnvloeden ze het reguliere onderwijs? Initiatief bij de lerende Technologie maakt het mogelijk informatie snel en grootschalig......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws