Advertentie

Concentratiescherm
Gemaakt uit gerecyclede PET flessen • Geluidsabsorberend • Licht en sterk • Eenvoudig in- en uit elkaar te klikken • Klemt om tafelrand
Bekijk concentratiescherm »

Onderwijsnieuws Docentenplein

Blijven ontwikkelen met het Levenlanglerenkrediet

Blijven ontwikkelen met het Levenlanglerenkrediet

Vanaf 8 juni is het voor iedereen tot 55 jaar mogelijk om zich met het Levenlanglerenkrediet te blijven ontwikkelen. Met ingang van studiejaar 2017 – 2018 kan iedereen tot 55 jaar die geen recht meer heeft op studiefinanciering geld lenen om collegegeld of lesgeld te betalen: het Levenlanglerenkrediet. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden hun les- of collegegeld lenen als zij een opleiding in het mbo of het hoger onderwijs volgen. Juist in deze tijd, met een snel veranderende arbeidsmarkt, is er behoefte aan een voortdurende bij- en omscholing. Minister Bussemaker vindt het belangrijk...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Levenlanglerenkrediet

Eerste Kamer akkoord met uitbreiding promotierecht

Eerste Kamer akkoord met uitbreiding promotierecht

De Eerste Kamer heeft zojuist ingestemd met het wetsvoorstel bevordering internationalisering hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek van minister Bussemaker waarin onder meer het promotierecht wordt uitgebreid. Door dit wetsvoorstel mogen universiteiten ook universitaire hoofddocenten als promotor benoemen. Het unaniem aangenomen wetsvoorstel ruimt ook een aantal obstakels uit de weg waardoor het voor Nederlandse studenten makkelijker wordt om in het buitenland te gaan studeren. Promotierecht De uitbreiding van het promotierecht zorgt voor betere loopbaanperspectieven...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Promotierecht

Zo wordt het kind een spellingexpert!

Zo wordt het kind een spellingexpert!

Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie Waarom moeten we goed leren spellen? Wat is de functie en het nut van schrijven en schrijfvaardigheid? Wanneer gebruik je geschreven taal en waarom? Het is zinvol om na te denken over het belangrijkste doel van spellingvaardigheid, want het uiteindelijke doel is dat leerlingen zich kunnen redden in onze geletterde maatschappij. Schrijven en schriftelijk reageren, blijfteen prominente rol spelen. Zo zien we door de opkomst van allerlei sociale media dat het versturen van en reageren op berichten een belangrijk tijdverdrijf is....

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Dyslexie

Instroom studenten na invoering studievoorschot weer op oude niveau

Instroom studenten na invoering studievoorschot weer op oude niveau

De instroom van studenten in het hoger onderwijs is na een periode van verwachte daling weer op het niveau van voor de zogeheten boeggolf. Dat schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer. De instroom in de voltijdbachelor is dit jaar gestegen met ruim 7%, nadat het aantal eerstejaarsstudenten vorig jaar scherp was gedaald. Deze eenmalige dip was verwacht, als reactie op invoering van het studievoorschot, net zoals het herstel dat zich dit jaar voordoet ook was voorspeld. Ook de instroom van studenten met een functiebeperking is terug op het oude niveau. Vorig jaar daalde dat nog van...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Studievoorschot

Actieplan voor wachtlijsten internationale scholen

Actieplan voor wachtlijsten internationale scholen

Nederland is een aantrekkelijk land voor buitenlandse bedrijven en hun personeel. Door ons goede vestigingsklimaat en sterke economie is de vraag naar het aantal leerlingplekken op internationale scholen sterk toegenomen waardoor onder andere wachtlijsten ontstaan. De Taskforce Internationaal Onderwijs heeft zestien actiepunten benoemd die toestroom tot het internationaal onderwijs, de doorstroom en het functioneren van deze scholen moeten verbeteren. Dit rapport is vandaag door voorzitter Anita Wouters aan Minister Kamp (Economische Zaken) en Staatssecretaris Dekker (Onderwijs) overhandigd.

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Wachtlijst