Leraren op basis- en middelbare scholen zijn nog lang niet klaar voor de invoering van passend onderwijs. Dat blijkt een onderzoek onder ruim 2.000 docenten van vakbond CNV Onderwijs. Ze zeggen onvoldoende betrokken te zijn door schoolleiders. Bovendien ontbreken de vaardigheden om adequaat om te gaan met kinderen met een handicap of met gedragsprobleem. Vorig jaar protesteerden docenten en masse tegen de snelle invoering van passend onderwijs, waardoor de introductie met een jaar werd uitgesteld. Maar in een jaar tijd lijkt er onder het docentencorps weinig te zijn gebeurd.
Lees meerOnderwijsnieuws Docentenplein

Geplaatst in onderwijsnieuws → speciaal onderwijs → Dossier: Docentenplein | Nieuws | Passend-onderwijs

8 april 2013. De Nederlandse kunst-en cultuursector gaat scholen in het primair onderwijs helpen met de kunstzinnige organisatie van de Koningsspelen en andere activiteiten rondom de troonswisseling. De speciaal voor de gelegenheid in het leven geroepen organisatie Wij ‘Treden op!’ zorgt ervoor dat leerlingen die dagen samen onder meer muziek kunnen maken, kunnen dansen, zingen, tekenen en fotograferen. De organisatie hoopt zo dat kinderen van alle scholen op dag van de Koningsspelen en en die van de troonswisseling hetzelfde lied en dezelfde dans leren en hun kunsten bijvoorbeeld op pleinen...
Lees meerGeplaatst in onderwijsnieuws → algemeen → Dossier: PO-Raad

Wereldwijd zetten meer en meer universiteiten verzamelingen colleges online, zoals bijvoorbeeld Harvard en MIT. Bij Stanford was het al mogelijk Artificial Intelligence te studeren. Nederland blijft niet achter; Leiden, Delft en sinds kort ook de UvA breiden hun aanbod uit met onderwijs in de vorm van MOOCs. MOOC staat voor Massive Open Online Course. Wat typeert MOOCs en waarom zijn de verwachtingen rondom deze vorm van onderwijs zo hooggespannen? Wanneer is online onderwijs een MOOC? Bij het verschijnsel MOOCs valt vooral op dat ze open toegankelijk zijn. Dat wil zeggen dat je een...
Lees meerGeplaatst in onderwijsnieuws → algemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

2 april 2013. Schoolbesturen in het primair onderwijs gaan steeds bewuster om met hun geld. De afgelopen jaren zijn flinke stappen gezet. Om die trend te blijven doorzetten, is en blijft hun financieel beheer een punt van aandacht. Dat stelt de PO-Raad in reactie op nog ongepubliceerde cijfers van de Inspectie van het Onderwijs. Daaruit bleek vandaag dat er zestien besturen in het basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs onder verscherpt financieel toezicht staan. Dat zijn er weliswaar twee meer dan in november vorig jaar, maar dat is nog altijd een fractie van de twaalfhonderd besturen die het...
Lees meerGeplaatst in onderwijsnieuws → algemeen → Dossier: PO-Raad

Hoe kan het concept van Flipping the Classroom een hefboom zijn voor ander onderwijs? Een type onderwijs dat meer gericht is op zelfsturend leren en minder op traditionele kennisoverdracht? Dit is het inspirerende verhaal waarmee Rianne Tolsma, pabodocent aardrijkskunde op Hogeschool Iselinge, de derde goed bezochte Masterclass van Het Leren van de Toekomst aftrapt. Hoe het begon Rianne vertelt openhartig over haar zoektocht met Flipping. Een persoonlijk verhaal waarin ze niet deelt hoe het moet, maar haar eigen ervaring deelt en zo anderen inspireert om het concept zelf te verkennen....
Lees meerGeplaatst in onderwijsnieuws → algemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws