Onderwijsnieuws Docentenplein

Jelmer Evers over flipped classroom en learning analytics

Jelmer Evers over flipped classroom en learning analytics

Dit is het tweede blog in een serie over de relatie tussen het flipped classroom concept en learning analytics. Voor deze blog interviewde ik Jelmer Evers, geschiedenisdocent op het UniC in Utrecht, over de relatie tussen deze twee onderwerpen. Hoe zet je flipped classroom op dit moment in? Ik ben begonnen met het maken van video’s voor de eindexamen klassen. Met deze leerlingen had ik...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Passend onderwijs: principeakkoord OCW, vakorganisaties en werkgevers

Passend onderwijs: principeakkoord OCW, vakorganisaties en werkgevers

20 november 2012Sectororganisaties, vakbonden en het Ministerie van OCW hebben in goed overleg een concept landelijk kader afgesproken voor de opvang van de personele gevolgen die resulteren uit het verleggen van geldstromen in het nieuwe stelsel passend onderwijs (zie bijlagen). Het kader moet richting geven om maatwerk op lokaal niveau mogelijk te maken in overleg tussen samenwerkingsverbanden, (v)so besturen en vakorganisaties. Doel van de overeenkomst is om zoveel mogelijk expertise te behouden en meer preventief in te zetten in het nieuwe stelsel passend onderwijs. Partijen kunnen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsspeciaal onderwijs → Dossier: PO-Raad

Leren op je eigen niveau: van Rekentuin naar Taalzee

Leren op je eigen niveau: van Rekentuin naar Taalzee

Benjamin Bloom publiceerde in 1984 over zijn zogenaamde ’2 sigma’ probleem. Hij had namelijk ontdekt dat een doorsnee student die één-op-één les krijgt twee standaarddeviaties hoger presteert dan een doorsnee student die op de conventionele manier les krijgt in een klas van 30. Daarnaast bleek dat 90% van de één-op-éénleerlingen even goed presteerden als 20% van de toppresteerders van de groep die traditioneel les kregen. Eén-op-éénonderwijs kent natuurlijk een groot probleem. Het is namelijk onmogelijk om naast ieder...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

De leerling centraal Echt waar?

De leerling centraal Echt waar?

Kees Versteeg van het Hondsrug College in Emmen stelt een gewetensvraag aan het publiek tijdens zijn sessie op De Onderwijsdagen: ‘Welke school heeft de leerling centraal staan? Een aantal instemmende handen omhoog. ‘En? Doen jullie dat ook echt?’ Na een korte stilte geeft iemand aan dat dat gedeeltelijk lukt. ‘De realiteit is als volgt: de docent kiest de leerstof, het rooster bepaalt en er is maar geld voor één methode. Echt maatwerk kan bijna niemand waarmaken.’ En met deze observatie zet Kees alle aanwezigen even stevig met beide benen op de grond. strong>Alles inzichtelijk

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Slimme wiskunde

Slimme wiskunde

Ik ben altijd weer onder de indruk van wat je met een computer kan doen. Maar dat betekent nog niet dat ik denk dat je overal het beste de computer voor in kan zetten. Dat weten we natuurlijk allemaal wel: wie 3 en 5 bij elkaar wil optellen kan dat met de computer of de rekenmachine doen, maar uit je hoofd gaat het natuurlijk sneller. En als ik naar het winkelcentrum in mijn woonplaats loop, zal ik echt geen gebruik maken van de gps-functionaliteit in mijn computer. Maar hoe zit dat met lootjes trekken? Is er een manier hoe je bij lootjes trekken kan voorkomen dat je jezelf trekt, zonder dat...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Margreet van den Berg