Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws Docentenplein

'Stel eisen aan bewaren examens op scholen'

'Stel eisen aan bewaren examens op scholen'

Een meerderheid (54%) van onderwijsmedewerkers op middelbare scholen stelt dat de overheid eisen moet stellen over hoe de landelijke examens op scholen bewaard moeten worden. Onafhankelijke controleurs instellen bij de examens vindt 58 procent geen goed idee. Dit blijkt uit onderzoek van het EenVandaag Opiniepanel onder 506 onderwijsmedewerkers van middelbare scholen. Sleutelbeleid De eisen waar deelnemers aan denken zijn de schoolleiding hoofdelijk verantwoordelijk stellen voor een veilige opslag van de examens, vastleggen dat ze in een afgesloten kluis moeten liggen en wie...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: EenVandaag

Scholen voor autisten gaan dicht door bezuinigingen

Scholen voor autisten gaan dicht door bezuinigingen

Door bezuinigingen in het speciaal onderwijs sneuvelen deze zomer de eerste scholen. Zo wordt in Breda Het Kristal opgeheven, een school voor kinderen met een autistische stoornis. Ook in Zwolle en Brielle sluiten scholen voor kinderen die extra zorg nodig hebben. De schoolbesturen lopen daarmee vooruit op de invoering van het zogenoemde passend onderwijs in 2014. In het nieuwe systeem worden zorgleerlingen die nu nog in aanmerking komen voor speciaal onderwijs veel vaker naar reguliere scholen gestuurd. Het gaat dan bijvoorbeeld om kinderen met een handicap of een ontwikkelingsstoornis als...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Autisme

Problemen op school concreet te lijf met datateams

Problemen op school concreet te lijf met datateams

Wil je concreet aan de slag met verbeteringen op je onderwijsinstelling, dan is het allereerst goed om helderheid te hebben over de definitie van ‘het probleem’ en ook over de oorzaak daarvan. Worden problemen in de bovenbouw inderdaad veroorzaakt door de onderbouw of liggen er misschien andere oorzaken aan ten grondslag? Tijdens Tek Tok late night vertelden Cindy Poortman en Kim Schildkamp van de Universiteit Twente meer over de inzet van datateams en hoe deze teams scholen kunnen helpen bij onderwijsverbetering en verdere professionele ontwikkeling. Datateams Een datateam is een...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Wetenschapper: dommer door digitale media

Wetenschapper: dommer door digitale media

Jongeren zouden minstens 18 jaar moeten zijn voordat zij intensief gebruik gaan maken van digitale media. Teveel gebruik van computers en laptops maakt kinderen dom. Die waarschuwing uit de Duitse hersenwetenschapper Manfred Spitzer. Op basis van diverse wetenschappelijke neurologisch onderzoeken stelt hij dat langdurig gebruik van digitale media kan zorgen voor het verschrompelen van de hersenen en zo een vorm van 'digitale dementie' veroorzaken. Spieren trainen Te weinig intensief gebruik van de hersenen, bijvoorbeeld omdat veel informatie niet langer wordt onthouden...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Digitale-media

’Hoogbegaafden hebben ook recht op Passend Onderwijs’

’Hoogbegaafden hebben ook recht op Passend Onderwijs’

De VVD en PVV fracties vragen morgenavond tijdens de politieke markt aandacht voor hoogbegaafdenonderwijs in Almere. Volgens de partijen is er veel onbegrip over hoogbegaafdheid. ,,Een hoogbegaafd kind ondervindt vaak problemen binnen het regulier onderwijs en als deze kinderen onvoldoende worden uitgedaagd en begeleid, kunnen er zowel thuis als op school ernstige gedragsproblemen ontstaan’’, verklaart Hilde van Garderen van de VVD. In mei 2012 werd bekend dat de Almeerse Scholen Groep (ASG) het onderwijs voor hoogbegaafden zelf wilde starten en niet meer via de Leonardostichting...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Passend-onderwijs