Onderwijsnieuws algemeen

Codestarter zet in NEMO Science Museum programmeren op de kaart

Codestarter zet in NEMO Science Museum programmeren op de kaart

Vandaag doken 400 kinderen in NEMO Science Museum in de wereld van programmeren en coderen. Tijdens het Codestarter Evenement maakten ze kennis met programmeren en de manier van denken die hierbij hoort. In workshops, zowel digitaal als analoog, leerden de kinderen robots besturen, een computerspel programmeren, een eigen sleutelhanger printen in 3D en gingen ze als detective op zoek naar een voortvluchtige spion. “Tijdens dit gratis evenement komen allerlei verschillende codeclubs uit het land samen. Kinderen kunnen hier de clubs ontmoeten,......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Codestarter

Internationalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

Internationalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

Internationalisering van het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs heeft meerwaarde. Om die meerwaarde zo groot mogelijk te laten zijn, is het nodig om aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo staat de kwaliteit van onderwijs altijd voorop en moet er altijd plek zijn in het onderwijs voor de Nederlandse student. Alleen wanneer internationalisering in evenwicht is, kan de internationale ervaring van meerwaarde zijn voor de Nederlandse student, voor het Nederlandse onderwijs en voor de Nederlandse kenniseconomie. Dat schrijft minister Van Engelshoven (OCW) in haar brief die zij vandaag aan de......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Internationalisering

Opvallend: nog steeds te weinig leraren in Nederland

Opvallend: nog steeds te weinig leraren in Nederland

Meer dan tien jaar geleden werd het adviesrapport ‘LeerKracht!’ gepubliceerd. De directe aanleiding van dit adviesrapport was het – toen al – dreigende lerarentekort in Nederland. In het rapport stonden diverse adviezen om het lerarentekort tegen te gaan. Helaas waren deze adviezen tevergeefs, want tien jaar na dato is de dreiging nog altijd niet verdwenen. Sterker nog, het lerarentekort is urgenter dan ooit. Een kwantitatief lerarentekort In het adviesrapport ‘LeerKracht!’ sprak men over een kwantitatief en kwalitatief lerarentekort. Vandaag de dag hebben we nog......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Lerarentekort

Acties voor goed en toegankelijk beroepsonderwijs

Acties voor goed en toegankelijk beroepsonderwijs

Met regionale afspraken om de aansluiting tussen het vmbo en mbo te verbeteren, de extra investering van 100 miljoen euro in het behoud van vmbo techniek, structureel doorlopende leerroutes vmbo en mbo en de samenvoeging van de gemengde en theoretische leerwegen in het vmbo willen minister Van Engelshoven en minister Slob het beroepsonderwijs versterken en de kansengelijkheid vergroten. De bewindslieden geven in een brief aan de Tweede Kamer aan: “Nu de gevolgen van het afnemende leerlingaantal duidelijk merkbaar worden, staan scholen in het beroepsonderwijs voor de opgave om goed en toegankelijk......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Politiek

Levensbeschouwelijk onderwijs structureel geregeld

Levensbeschouwelijk onderwijs structureel geregeld

Leerlingen van openbare basisscholen kunnen vanaf januari structureel levensbeschouwelijk onderwijs blijven krijgen. Het gaat dan om lessen godsdienst of humanistische vorming. De ministerraad heeft het daarmee ingestemd op voorstel van minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media. Elke leerling heeft recht op godsdienstig of humanistisch onderwijs, maar op openbare scholen worden deze lessen niet altijd gegeven. Daarom is er jaarlijks ruim 11 miljoen euro beschikbaar om deze lessen alsnog aan te bieden. Er zijn dan vakdocenten beschikbaar om levensbeschouwelijk onderwijs te......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Levensbeschouwing