Advertentie

Concentratiescherm
Gemaakt uit gerecyclede PET flessen • Geluidsabsorberend • Licht en sterk • Eenvoudig in- en uit elkaar te klikken • Klemt om tafelrand
Bekijk concentratiescherm »

Onderwijsnieuws algemeen

Ook internationaal bezien verdient de Nederlandse leraar weinig

Ook internationaal bezien verdient de Nederlandse leraar weinig

Nederland geeft per leerling minder geld uit aan het primair onderwijs dan andere Europese en westerse landen. Leerkrachten verdienen daarnaast fors minder dan andere vergelijkbare hoogopgeleiden. Dat concludeert de OECD in het deze week verschenen rapport Education at a Glance 2017. Een Nederlandse leerkracht verdient om precies te zijn 30 procent minder dan andere hoogopgeleiden, zo wordt duidelijk uit de cijfers. Die sluiten daarmee aan bij eerder onderzoek door SEO Economisch Onderzoek. In Griekenland verschillen de lonen helemaal niet, blijkt verder. In Luxemburg verdienen leerkrachten......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad | Lerarensalaris

Onderwijs en duurzame energie hebben gouden toekomst

Onderwijs en duurzame energie hebben gouden toekomst

Scholen kennen niet het beste imago als het aankomt op luchtkwaliteit, temperaturen en comfort. Vaak hebben leerlingen te maken met te warme of juist te koude temperaturen, veel te weinig ventilatie en slechte verlichting. Laat staan dat scholen bezig zijn met duurzame energie, maar hier ligt wel de toekomst.Energieverbruik veel te hoog op scholenVeel scholen kampen met een ontzettend hoog energieverbruik en betalen daardoor ook veel meer dan zij hiervoor aan subsidie krijgen. Energie vergelijken bespaart dan misschien enkele honderden......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Duurzaam

Oplossingen voor het lerarentekort onder de loep: van deeltijd naar voltijd

Oplossingen voor het lerarentekort onder de loep: van deeltijd naar voltijd

Vrijwel nergens ter wereld werken zoveel leerkrachten parttime als in Nederland. Met het oog op het hard oplopende lerarentekort, verdient ook de gedachte ‘alle deeltijders een dag extra aan het werk’ een check: hoe haalbaar is dit eigenlijk? En gaat het helpen? Maar liefst 55 procent van alle leraren in het basisonderwijs werkt 0,8 fte of minder. Onder onderwijsondersteunend personeel ligt dit percentage nog hoger. Dit heeft alles te maken met het aantal vrouwen in de sector. Het verschil wordt weliswaar geleidelijk kleiner, maar nog altijd werken Nederlandse mannen gemiddeld een dag......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Lerarentekort

Gebruik beeldmateriaal door scholen vraagt aandacht

Gebruik beeldmateriaal door scholen vraagt aandacht

De Autoriteit Persoonsgegevens roept scholen op zorgvuldig om te gaan met (online) beeldmateriaal van leerlingen. Foto’s en video’s van leerlingen zijn persoonsgegevens in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Het publiceren van beeldmateriaal van leerlingen op een internetpagina of op social media is een vorm van verwerken van persoonsgegevens. Dat betekent dat de regels van de Wbp van toepassing zijn. Volgens de Wbp moeten scholen bijvoorbeeld toestemming vragen voor het gebruik van de foto’s en moeten zij gepubliceerde foto’s goed beveiligen. Toestemming nodig...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Privacy

Aanvragen subsidie zij-instroom

Aanvragen subsidie zij-instroom

Schoolbesturen kunnen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) een bijdrage aanvragen voor een zij-instroomtraject. Er is een beperkt aantal subsidieplekken. Wees er daarom snel bij. Tot 15 oktober 2017 kunt u een aanvraag indienen voor zij-instromers die begonnen zijn met de scholing in 2016 en 2017. Uit een inventarisatie van de PO-Raad blijkt dat er op dit moment al een vertienvoudiging is van het aantal zij-instroomtrajecten. Opvallend daarbij is dat het aantal subsidie-aanvragen voor zij-instroomtrajecten nog achterblijft. Indien er alsnog veel aanvragen voor subsidie komen, kan OCW......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Zij-instroom