Onderwijsnieuws algemeen

Predicaat excellentie wekt verkeerde indruk

Predicaat excellentie wekt verkeerde indruk

52 scholen in het po en vo kregen maandag het predicaat excellent uitgereikt. Deze scholen leveren hiermee een knappe prestatie en verdienen een compliment. Tegelijkertijd plaatst de Besturenraad kanttekeningen bij deze ontwikkeling. De kwaliteit van een school is niet in één label te vangen. Het predicaat wekt ten onrechte de indruk dat de school op alle terreinen excellent is en kan leiden tot een onevenwichtige focus op meetbare resultaten. De selectie om voor het predicaat in aanmerking te komen is gebaseerd op vijf criteria: onderwijsresultaten (ook in relatie tot de leerlingenpopulatie),......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Docentenplein | Nieuws

Geen excellente school in Drenthe

Geen excellente school in Drenthe

In alle Nederlandse provincies zijn excellente scholen te vinden, behalve in Drenthe. Dat bleek vanmiddag toen werd bekendgemaakt welke scholen het komende jaar de eretitel mogen voeren van het kabinet. In totaal kregen 52 scholen vandaag te horen dat ze excellent zijn. Het zijn 31 basisscholen en 21 scholen in het voortgezet onderwijs. Staatssecretaris Dekker reikte de predicaten vanmiddag uit. De titel is een jaar geldig. Jury Bij de beoordeling is niet alleen gekeken naar de cijfers van de leerlingen, maar is ook rekening gehouden met de omstandigheden van de school.......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: NOS | Docentenplein | Nieuws

Melden van pesten helpt weinig

Melden van pesten helpt weinig

Middelbare scholen doen vaak weinig als leerlingen zeggen dat ze gepest worden. Dat blijkt uit een enquête van EenVandaag onder 800 jongeren die gepest zijn. Zestig procent van de jongeren zegt dat de school te weinig deed om het pesten te stoppen. EenVandaag besteedt vanavond aandacht aan het onderzoek. De jongeren werden uitgelachen, buitengesloten en uitgescholden. Nadat ze het pesten bij hun school hadden gemeld, ging het pesten bij ruim 40 procent gewoon door. In 16 procent van de gevallen werd het juist heviger. "Ik had het beter niet kunnen vertellen, want omdat ik dat heb gedaan,......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: NOS | Docentenplein | Nieuws

De ervaringen van Serge de Beer met het Internet der Dingen in het onderwijs

De ervaringen van Serge de Beer met het Internet der Dingen in het onderwijs

Serge de Beer heeft de afgelopen maanden een experiment uitgevoert rondom het het Internet der Dingen in het Onderwijs. Over dit experiment doet hij in deze blogpost verslag: wat was het doel, wat waren de uitdagingen en wat waren de uitkomsten? Bekijk de video en het verslag om een manier te zien waarop het Internet der Dingen een rol kan spelen in het onderwijs. Op een mooie dag in de zomer van 2012 bedachten we, in één van de meest historische plekken van Nederland, het concept History of Objects. Met een aantal teams van leerlingen en onderwijsexperts waren we bij elkaar gekomen in De......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Krimp: knelpunten en oplossingen

Krimp: knelpunten en oplossingen

5 februari 2013. De PO-Raad nodigt schoolbesturen uit om begin maart mee te praten over de knelpunten en mogelijke oplossingen voor de gevolgen van krimp. Op de ALV van 22 januari hebben de leden van de PO-Raad het standpunt ingenomen dat de oplossingen voor Krimp vanuit het veld zelf moeten komen. Toetsingskader Mede met uw input op deze bijeenkomsten stellen wij een toetsingskader op. Met dit toetsingskader kunnen we het advies van de Onderwijsraad en de uitkomsten van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Leerlingendaling toetsen. Het advies van de Onderwijsraad en het IBO-rapport......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: PO-Raad