Advertentie

Concentratiescherm
Gemaakt uit gerecyclede PET flessen • Geluidsabsorberend • Licht en sterk • Eenvoudig in- en uit elkaar te klikken • Klemt om tafelrand
Bekijk concentratiescherm »

Onderwijsnieuws Docentenplein

Oplossingen voor het lerarentekort onder de loep: van deeltijd naar voltijd

Oplossingen voor het lerarentekort onder de loep: van deeltijd naar voltijd

Vrijwel nergens ter wereld werken zoveel leerkrachten parttime als in Nederland. Met het oog op het hard oplopende lerarentekort, verdient ook de gedachte ‘alle deeltijders een dag extra aan het werk’ een check: hoe haalbaar is dit eigenlijk? En gaat het helpen? Maar liefst 55 procent van alle leraren in het basisonderwijs werkt 0,8 fte of minder. Onder onderwijsondersteunend personeel ligt dit percentage nog hoger. Dit heeft alles te maken met het aantal vrouwen in de sector. Het verschil wordt weliswaar geleidelijk kleiner, maar nog altijd werken Nederlandse mannen gemiddeld een dag...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Lerarentekort

Gebruik beeldmateriaal door scholen vraagt aandacht

Gebruik beeldmateriaal door scholen vraagt aandacht

De Autoriteit Persoonsgegevens roept scholen op zorgvuldig om te gaan met (online) beeldmateriaal van leerlingen. Foto’s en video’s van leerlingen zijn persoonsgegevens in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Het publiceren van beeldmateriaal van leerlingen op een internetpagina of op social media is een vorm van verwerken van persoonsgegevens. Dat betekent dat de regels van de Wbp van toepassing zijn. Volgens de Wbp moeten scholen bijvoorbeeld toestemming vragen voor het gebruik van de foto’s en moeten zij gepubliceerde foto’s goed beveiligen. Toestemming nodig

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Privacy

Aanvragen subsidie zij-instroom

Aanvragen subsidie zij-instroom

Schoolbesturen kunnen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) een bijdrage aanvragen voor een zij-instroomtraject. Er is een beperkt aantal subsidieplekken. Wees er daarom snel bij. Tot 15 oktober 2017 kunt u een aanvraag indienen voor zij-instromers die begonnen zijn met de scholing in 2016 en 2017. Uit een inventarisatie van de PO-Raad blijkt dat er op dit moment al een vertienvoudiging is van het aantal zij-instroomtrajecten. Opvallend daarbij is dat het aantal subsidie-aanvragen voor zij-instroomtrajecten nog achterblijft. Indien er alsnog veel aanvragen voor subsidie komen, kan OCW...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Zij-instroom

Traditionele kijk op onderwijsrol gemeente is achterhaald

Traditionele kijk op onderwijsrol gemeente is achterhaald

Actualiseer de rol van de gemeenten in het onderwijs om te komen tot een betere samenwerking bij decentraal onderwijs- en jongerenbeleid. Dat stelt de Onderwijsraad in het vandaag gepubliceerde advies Decentraal onderwijsbeleid bij de tijd. De raad adviseert om de bestuurlijke verhoudingen tussen het Rijk, schoolbesturen en gemeenten tegen het licht te houden. Zowel gemeenten als onderwijsinstellingen hebben door decentralisaties in de jeugdhulp en op het gebied van de arbeidsmarkt de afgelopen jaren een sterkere rol gekregen in het beleid over opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren....

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderwijsraad

Scholieren in Limburg halen hoogste cijfers

Scholieren in Limburg halen hoogste cijfers

Middelbare scholieren in Limburg halen gemiddeld de hoogste cijfers. Dat blijkt uit onderzoek van online winkelcentrum beslist.nl. Hierbij is gekeken naar de gemiddelde cijferlijsten over een periode van vijf jaar. In Limburg halen scholieren gemiddeld een 6,592. In Flevoland halen scholieren gemiddeld het laagste cijfer (6,518). Hoogste cijfers in Limburg, Utrecht en Zeeland Scholieren uit Limburg halen gemiddeld een 6,592 op hun cijferlijst. Hiermee is Limburg de provincie waar de hoogste cijfers worden gehaald door scholieren. Limburg wordt gevolgd door de provincie Utrecht,...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderzoek