Technologie in het onderwijs: het gebruik van schermen

Technologie is tegenwoordig niet meer weg te denken op scholen en speelt ook een steeds grotere rol. Scholen zijn daarnaast voortdurend op zoek naar manieren om de educatieve ervaring te verbeteren. Een projectiescherm of digibord in de klas speelt daarbij een erg belangrijke rol. Er zijn nog maar heel weinig scholen die deze tool niet op dagelijkse basis inzetten. Het biedt dan ook tal van voordelen voor zowel de docent als de leerling en is een mooie aanvulling in de klas. Op welke manier wordt een scherm in de klas gebruikt en wat zijn de voordelen?

Waarom een scherm in de klas?

Een van de belangrijkste redenen waarom een scherm in de klas bijna onmisbaar is geworden, is de mogelijkheid van het delen van visuele content. Veel lesmateriaal wordt digitaal aangeboden en er zijn hele mooie methoden die daar op een interactieve manier gebruik van maken. Een scherm maakt het mogelijk deze content op een hele makkelijke manier met de klas te delen, waardoor zij een bredere leerervaring hebben. Dit kan de betrokkenheid vergroten en de visuele ondersteuning kan ze helpen bij het beter begrijpen van de lesstof.

Daarnaast wordt het ook voor de leerkracht een stuk makkelijker om aanpassingen te doen in het lesplan of bijvoorbeeld aantekeningen te maken en delen van een tekst of afbeelding uit te lichten op het grote scherm. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat informatie makkelijker up-to-date is.

Samenwerking en interactie

Naast dat lesmateriaal via een scherm kan worden aangeboden, biedt het ook mogelijkheden om samenwerking en interactie in de klas te vergroten. Leerkrachten kunnen games en interactieve quizzen inzetten. Leerlingen zijn hierdoor sneller betrokken, terwijl tegelijkertijd hun kennis wordt getoetst. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Kahoot. Een scherm in de klas wordt niet alleen gebruikt voor puur educatieve doeleinden. Het kan ook dienen als een vorm van ontspanning, bijvoorbeeld het kijken van een film of spelen van spelletjes. Uiteindelijk zit daar toch ook altijd een boodschap achter en een educatieve gedachte.

Waar moet je op letten?

Wil je als school een projectiescherm kopen, dan moet je op een aantal zaken letten. De belangrijkste daarvan zijn het formaat van het scherm en de kwaliteit. Het is belangrijk dat alle leerlingen in de klas goed zicht hebben, vandaar dat het scherm niet te klein kan zijn. De beeldkwaliteit draagt hier ook aan bij. Hoe scherper het beeld hoe beter de beelden en teksten, dus ook achterin de klas, leesbaar zijn. Ook voor leerlingen met een visuele beperking wordt het daardoor makkelijker om met de stof mee te gaan. Een scherm kan worden aangepast, ingezoomd of het contrast kan worden vergroot, waardoor alle studenten de kans krijgen om het materiaal goed te kunnen lezen en begrijpen. Daarnaast kun je kiezen uit verschillende vormen van projectieschermen. Zo is er een elektrisch scherm dat door een motor wordt aangestuurd, een handmatig scherm of een scherm met een vaste opstelling aan de muur. Daarnaast kan een mobiel scherm erg handig zijn, deze kun je op verschillende locaties inzetten.

Digitale geletterdheid

Omdat kinderen ook in hun vrije tijd veel gebruik maken van technologie, is niet iedereen voorstander van ICT binnen het onderwijs. Toch is het belangrijk dat leerlingen op de juiste manier leren omgaan met digitale media en daar ook kritisch naar leren kijken. Dit wordt ook wel digitale geletterdheid genoemd. ICT wordt steeds belangrijker in de manier waarop we werken, communiceren en met elkaar omgaan. Niet alleen het gebruik van media is dus belangrijk, maar ook de manier waarop we ernaar kijken. In het onderwijs ben je ook verantwoordelijk voor het klaarstomen van de leerlingen voor de toekomst. Technologische ontwikkelingen horen daarbij en zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. Deze ontwikkelingen raken verweven in alles wat we doen en deze vaardigheden moeten daarom ook terug te vinden zijn in het lesaanbod, binnen verschillende leergebieden.

Alles op het scherm?

Natuurlijk is een scherm niet de heilige graal. Computers en schermen zijn een hulpmiddel en dienen een aanvulling te zijn op het lesmateriaal dat in de boeken te vinden is. Vaak is een combinatie van verschillende manieren van leren voor de meeste kinderen het beste. Dus leren uit een boek, filmpjes bekijken, oefenen op de computer en natuurlijk experimenteren door middel van bijvoorbeeld proefjes. Naast content aanbieden via een scherm, zowel een groot scherm voor de klas als individuele schermen, is het daarom ook belangrijk om andere leermethoden toe te passen.

VorigeJuridisch advies voor scholen
VolgendeScriptie over de kwaliteit van hoger onderwijs wint scriptieprijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter