Onderwijs in Oekraïne: omgekomen kinderen, lege klaslokalen en verwoeste gebouwen

Eén op de zes door UNICEF ondersteunde scholen in Oost-Oekraïne is sinds het begin van de oorlog beschadigd of vernietigd. Honderden kinderen zijn omgekomen, voor duizenden anderen is het volgen van onderwijs nauwelijks mogelijk. De verwoesting van scholen is kenmerkend voor de dramatische impact die het conflict in Oekraïne heeft op het leven en de toekomst van de kinderen in het land.

Sinds het uitbreken van de oorlog in februari zijn honderden scholen in heel Oekraïne getroffen door luchtaanvallen en beschietingen. Alleen al de afgelopen week zijn twee scholen getroffen door aanslagen. Andere scholen worden gebruikt als informatiecentra, schuilplaatsen, bevoorradingscentra of voor militaire doeleinden.
‘De start van het schooljaar in Oekraïne vorig jaar was er een van hoop en belofte voor kinderen na de coronapandemie’, zegt Murat Sahin, UNICEF-vertegenwoordiger in Oekraïne. ‘In plaats daarvan zijn honderden kinderen omgekomen en eindigt het schooljaar met schoolsluitingen en verwoeste onderwijsfaciliteiten als gevolg van de oorlog.’

Voor kinderen die door een crisis worden getroffen, is school van cruciaal belang. School geeft ze een veilige ruimte en een vertrouwd onderdeel van het normale dagelijks leven. Naar school kunnen gaan betekent ook dat kinderen geen levenslange prijs hoeven betalen voor gemist onderwijs. Onderwijs kan daarnaast van levensbelang zijn: kinderen krijgen informatie over de risico's van dodelijke explosieven en school kan kinderen en hun ouders de weg wijzen naar gezondheidszorg en psychosociale hulp.

Samen met partners werkt UNICEF in Oekraïne aan het bereiken van zoveel mogelijk kinderen met veilig en passend onderwijs. Zo worden meer dan 80.000 ontheemde leerlingen bereikt met een online leerplatform, levert UNICEF lesmateriaal aan opvangcentra, metrostations en andere locaties waar kinderen verblijven en is er een intensieve voorlichtingscampagne over de risico’s van explosieven. In tientallen metrostations in Kharkiv, waar kinderen noodgedwongen onderdak hebben gevonden, zijn ruimtes ingericht waar leerkrachten, psychologen en sportinstructeurs met kinderen spelen en leren.

Buiten Oekraïne ondersteunt UNICEF regeringen en gemeenten bij het aanbieden van onderwijs aan gevluchte Oekraïense kinderen, onder meer via digitaal leren.

VorigeDe juiste kleding aan naar school
VolgendeOngelijkheid in buitenschoolse activiteiten heeft volgens landelijk onderzoek impact op leerprestaties
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter