Johannes Fontanus College uit Barneveld wint STEAM Cup Challenge 2021

Het Johannes Fontanus College uit Barneveld heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met de Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren en het pakket Xinabox, met onder andere sensoren om CO2 en fijnstof te meten, deden zij het beste onderzoek naar de luchtkwaliteit binnen het thema ‘het hangt in de lucht’. De jury prees het winnende team voor hun slimme oplossingen om de uitstoot van fijnstof in het bos, dorp, platteland en de stad te verminderen. Ook wint de groep een dagje Walibi voor de hele klas.

“Een goede luchtkwaliteit is van essentieel belang voor een gezond en gelukkig leven”, zegt Sandra Fiege, projectmanager van de STEAM Cup Challenge. “Met deze wedstrijd willen we leerlingen op een kritische én praktische manier laten nadenken over problemen waar zij in de toekomst wellicht mee te maken krijgen, terwijl ze tegelijkertijd aan hun wiskundige- en wetenschappelijke kennis werken”. De STEAM Cup Challenge wordt georganiseerd door Slim.nl en trainingspartner IT Randsteden. Aan de wedstrijd doen scholen uit het voorgezet onderwijs en mbo mee.

De winnaars
Het winnende team van het Johannes Fontanus College heeft met behulp van een Micro:bit en bijbehorende fijnstofsensor op verschillende plekken (stad, dorp, platteland en bos) de uitstoot van CO2 en fijnstof gemeten. Op basis van deze metingen kwamen zij tot de conclusie dat de fijnstof- en CO2-concentraties het hoogst zijn op plekken met veel auto’s en mensen. Hun bijbehorende advies luidt dan ook dat Nederlanders zoveel mogelijk vanuit huis moeten werken. Moet er toch worden gereden; dan het liefst elektrisch. Afsluitend geven ze het advies om over te stappen op schonere energiebronnen, zoals kern- en waterenergie. "Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat wij zouden winnen", zegt Jacco Toet, een van de vier leerlingen van het winnende team. "Wij zijn jonger en met minder mensen dan de andere teams. We vonden de rest van de filmpjes uitgebreider, daarom is het juist super leuk dat wij hebben gewonnen!" Naast het dagje Walibi voor de hele klas wint het Johannes Fontanus College ook een op afstand bestuurbare robot.

Opkomst van STEAM in onderwijs
STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics en wordt de laatste jaren steeds vaker gebruikt in het voorgezet onderwijs. De STEAM Cup Challenge biedt een makkelijke en laagdrempelige manier om hiermee te starten in de klas. Fiege: “Door met een Micro:bit aan de slag te gaan, maken leerlingen spelenderwijs kennis met samenwerken, programmeren, doelen stellen én het managen van een project. Ieder teamlid heeft daarnaast de vrijheid om vanuit hun eigen interesse en talent bij te dragen aan het eindresultaat. Het programmeren van de Micro;bit is één onderdeel, maar om te winnen moet je ook een goed onderzoeksverslag schrijven en de juiste aanbevelingen doen. We zijn wederom verrast door de creativiteit die we terugzien in de projecten, en beschouwen deze vierde editie als een groot succes.”

VorigeMinecraft als middel voor kind-participatie in politiek
VolgendeLeerlingen bewust maken van duurzaamheid
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter