Seksuele vorming in de bovenbouw

Onlangs bleek uit een onderzoek, uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland, dat leerlingen de huidige vorm van seksuele voorlichting in het basis- en voortgezet onderwijs met slechts een 5,8 beoordelen. Hoewel geen onvoldoende is er toch een boel dat beter kan in onze hedendaagse voorlichting. Zo wordt seksuele voorlichting vooral gegeven in de laatste jaren van het basisonderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. In de bovenbouw is er vervolgens weinig aandacht meer voor dit onderwerp terwijl dit juist dé periode is waarin veel leerlingen seksueel actief worden. Ook is er geen tot weinig aandacht voor de leuke kanten van seks en de minder leuke kanten van de liefde zoals liefdesverdriet. Een opfriscursus in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zou uitkomst kunnen bieden.

Opfriscursus seksuele vorming
Een oplossing die volgens onderzoekers positief kan zijn is een opfrissingcursus in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Een kanttekening daarbij is dat de oudere leerlingen die daadwerkelijk seksueel actief zijn, andere vragen hebben dan de jongere leerlingen die dat nog niet zijn. De opfriscursus zou daarom niet alleen oude informatie herkauwd moeten aanbieden, maar ook nieuwe informatie verstrekken over bijvoorbeeld liefdesverdriet en de leuke kanten van seksualiteit.

De leuke kanten van seksualiteit
De leuke kanten van seksualiteit worden bijna altijd onderbelicht bij seksuele vorming op school. Daarom pleiten onderzoekers ervoor ook de leuke kanten van seksualiteit te gaan belichten tijdens seksuele voorlichtingen. De tijd waarin verteld werd dat je naar de hel ging als je seks had voor het huwelijk liggen (gelukkig) ver achter ons. Wanneer dit niet geboden wordt gaan leerlingen zelf op onderzoek uit. En daarbij komen zij vaak terecht op pornografische websites. Uit het onderzoek is gebleken dat 41% van de jongens en 7% van de meisjes tussen de twaalf en veertien jaar weleens porno heeft gekeken. Een groot probleem met dit soort "voorlichting" is dat het de rol van een erg belangrijk aspect zwaar onderbelicht; liefde.

Liefde en verdriet
Liefde is onlosmakelijk verbonden met onze seksualiteit. Het is daarom ook belangrijk voor leerlingen om te weten hoe de twee verbonden zijn. Onderwerpen als kalverliefde, hormonen in de puberteit en liefdesverdriet zijn zeer interessant voor leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Voor de onderbouw zijn deze onderwerpen weer minder interessant omdat de meesten er op die leeftijd nog niet mee te maken hebben. Zij hebben waarschijnlijk meer aan een anatomische- (biologische) en functionele uitleg.

VorigeHogeschool Saxion ontvangt €1 miljoen voor het MARS4Earth project
VolgendeNog steeds veel animo voor flexibele schooltijden
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter