Vroeger was alles beter. Volgens sommige onderzoekers geldt dat ook voor ons voedingspatroon. Voeding werd niet tot nauwelijks bewerkt en ook werd voeding in veel mindere mate gekookt of gebakken. Alle voedingsstoffen blijven daardoor behouden. Het voordeel daarvan is dat je veel minder voeding nodig hebt om dezelfde hoeveelheid vitamines en mineralen binnen te krijgen. Deze worden niet kapot gekookt.

Het paleo dieet is een voedingspatroon dat hier in hoge mate op inspeelt. Tegelijkertijd zie je bij het paleo dieet dat voor veel eiwitrijke voeding in de vorm van vlees gekozen wordt. Dat strookt niet met de realiteit, aangezien dieren nog niet gedomesticeerd werden in de oertijd. Om eiwitrijke voeding te eten was de jacht noodzakelijk. Een tijdrovend en lastig proces.

Voeding uit de oertijd nabootsen met het paleo dieet
Het paleo dieet is een mooie manier om het voedingspatroon uit de oertijd na te bootsen. In het paleo dieet kom je de volgende soorten voeding tegen:

• Groente en fruit

Groente en fruit komt in allerlei varianten voor. In de oertijd werd er volop gezocht naar bessen, eetbare bladeren en andere vormen van groente en fruit. Onbewust werd hierdoor heel gezond gegeten. Koolhydraatrijke was nauwelijks tot niet te verkrijgen. Koolhydraten moesten onder andere uit wortels worden gehaald, van brood of pasta was in de oertijd geen sprake. Suikers moesten uit bessen of andere fruitsoorten gehaald worden, vaak lastig te vinden en seizoensgebonden.

• Eiwitrijke voeding

Op sommige momenten werd gejaagd. Als er meerdere dieren tegelijk werden gevangen, was er voldoende voedsel voor meerdere weken. Naast eiwitten uit vlees, werden eiwitten ook uit andere voedingsbronnen gehaald. Je kunt denken aan bonen, noten en andere plantaardige eiwitten. In het paleo dieet zie je dat hier volop gebruik van wordt gemaakt.

Experimenteren met jouw schoolklas en het paleo dieet volgen
Wil je jouw leerlingen laten ontdekken wat het voedsel van de oertijd was? Dan is het paleo dieet daar een leuk bruggetje voor. Door middel van het paleo dieet kun je laten zien hoe het is om uitsluitend onbewerkte voeding te eten. Kinderen of jongeren, leren daardoor meer over de herkomst van voeding en wat onbewerkte voeding met het lichaam doet. Zo kun je uitleggen hoe het komt dat traditionele voeding als minder ´lekker´ wordt ervaren en hoe fabrikanten handig inspelen op onze onverzadigbare zucht naar zoet, zout en vet. Op zichzelf is hier natuurlijk niets mis mee. Je kunt uitleggen dat voeding nog nooit zo eenvoudig beschikbaar was als nu het geval is. Continu hebben wij de beschikbaarheid over allerlei lekkers. Hoe gaan jouw leerlingen hiermee om? Zijn zij zich hier bewust van? Wat ervaren zij als het paleo dieet wordt gevolgd? Laat hen enkele dagen tot weken aan het paleo dieet meedoen. Laat hen zien welke ingrediënten er binnen dit ´oerdieet´ passen en wat er niet in hoort. Leg ook uit welke nadelen er aan het paleo dieet kleven.