Codestarter ontwikkelt trainingsprogramma voor pedagogisch medewerkers in de buitenschoolse opvang

Vanaf 3 april starten pedagogisch medewerkers van 40 BSO instellingen, in NEMO Science Museum, met een driedaagse training over programmeren. Samen verzorgen deze medewerkers de inhoudelijke activiteiten van 350 locaties. Codestarter ontwikkelde samen met IT Randsteden speciaal voor de buitenschoolse opvang een praktische en laagdrempelige training tegen minimale kosten. Zo kunnen medewerkers op de locaties voor buitenschoolse opvang straks zelfstandig aan de slag met programmeren als activiteit. Een kind brengt maar liefst 84% van zijn/haar wakkere tijd buiten school door. Dit maakt buitenschoolse opvang een belangrijke plek om kinderen nieuwe vaardigheden aan te leren.

Met het BSO programma van Codestarter kunnen medewerkers makkelijk kant-en-klare lessen over programmeren aanbieden. Doordat de medewerkers zélf getraind worden kan het programma gedurende het hele jaar ingezet worden op de BSO zonder inhuur van externe expertise. Zo wordt het aanleren van digitale vaardigheden een geïntegreerd, inhoudelijk onderdeel op de buitenschoolse opvang. De training wordt gecombineerd met aansprekende lesmaterialen die direct in de praktijk gebracht kunnen worden en grotendeels ‘unplugged’ zijn. Hierdoor is aanwezigheid van grote aantallen laptops of PC’s geen vereiste. Codestarter financiert een groot deel van de trainingen en ook IT Randsteden biedt een aantal gratis cursusplekken aan. Hierdoor is het mogelijk de trainingen zo goedkoop mogelijk aan te bieden.

Programmeren toegankelijk gemaakt
De trainingen voor BSO’s richten zich op het aanbieden van activiteiten met aansprekende lessen en lesmateriaal. Zo worden de basisbeginselen van coderen en programmeren met code.org aangeleerd. En met speelse en tot de verbeelding sprekende opdrachten worden de geleerde vaardigheden, voor alle niveau’s, in de praktijk gebracht. Bijvoorbeeld wordt bij deze opdrachten gebruik gemaakt van echte robotjes en de micro-bit (een programmeerbare mini-computer) tijdens de activiteiten op de opvang.

“De buitenschoolse opvang is een ideale plek om op een laagdrempelige manier in aanraking te komen met coderen en programmeren.” Aldus Amito Haarhuis, adjunct directeur van NEMO en mede-initiatiefnemer van Codestarter. “Via de buitenschoolse opvang bereiken we veel kinderen die we op een informele manier enthousiast maken voor programmeren. Codestarter richt zich naast BSO’s ook op het onderwijs en naschoolse clubs. We willen graag dat alle Nederlandse kinderen, via één van deze kanalen, een positieve ervaring hebben met programmeren en coderen. Op deze manier bereiden we de jeugd voor op een snel veranderende wereld waarin digitale systemen een steeds grotere rol spelen. Om die wereld vorm te geven hebben we mensen nodig die beschikken over 21e-eeuwse vaardigheden, waar digitale vaardigheden een belangrijk onderdeel van zijn.”

Over Codestarter
Codestarter is een initiatief van NEMO Science Museum en Platform Bèta Techniek en wordt mogelijk gemaakt door Google. Codestarter heeft als doel zoveel mogelijk kinderen na schooltijd kennis te laten maken met programmeren. Dat is code schrijven, maar ook breder: leren logisch nadenken, problemen oplossen en je creativiteit inzetten. In de toekomst zal dat net zo belangrijk zijn als taal, rekenen en Engels. Op de website van Codestarter zijn allerlei clubs en naschoolse activiteiten voor kinderen van 8 tot 12 jaar te vinden op het gebied van programmeren. Codestarter versterkt en verbindt clubs of activiteiten. Kijk voor meer informatie op www.codestarter.nl.

Over IT Randsteden
IT Randsteden is een opleider die zich richt op de introductie van STEAM (Science, Technology, Engineering, Art en Manufacturing) educatie en digitale vaardigheden voor iedereen in de samenleving. Met het verzorgen van workshops en trainingen stimuleert IT Randsteden deelnemers om “nieuwe” technologie te gebruiken en toe te passen in de praktijk.

VorigeGratis conferentie 'Kunst van het afkijken' voor leerkrachten basisonderwijs
VolgendeCommissie Sap doet aanbevelingen voor een doorbraak in een leven lang leren
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter