Groei van functies als werkgeheugen en het vermogen om prikkels te onderdrukken is bij kleuters een goede voorspeller van de lees- en rekenontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek waarop Anne Davidse op 25 juni promoveerde aan de Universiteit Leiden.

Davidse toonde aan dat lees- en rekenvaardigheden verbeteren of juist stagneren als zogenaamde executieve functies zoals werkgeheugen en cognitieve flexibiliteit verbeteren of stagneren. Daarmee is groei in deze functies een belangrijke voorspeller van lees- en rekenontwikkeling tussen groep 1 en 3.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er geen aanwijzingen zijn dat de positieve invloed van voorlezen op woordenschat en letterkennis bij kinderen met goede executieve functies groter is dan bij kinderen met zwakke executieve functies. Ook kinderen die in andere situaties snel zijn afgeleid, slagen erin om aandachtig naar een verhaal te luisteren.

Bron: Universiteit Leiden

VorigeWereldwijde ‘selfie’ van leraren verschenen
VolgendeSchooltv Weekjournaal stopt!
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter