Op de internationale dag van het handschrift vraagt het platform Handschriftontwikkeling aandacht voor het handgeschreven schrift. Maar hoe belangrijk is dit schrift in een digitaal tijdperk?

In een wereld waarin kinderen opgroeien met tablets en computers is het leren schrijven met de hand belangrijker dan ooit. Dat stelt het platform Handschriftontwikkeling. Vandaag is de internationale dag van het handschrift en luidt het platform de noodklok over het hard verminderen van het gebruik van het handschrift en het mogelijk verdwijnen van het verbondenschrift.

"Meer en meer wordt er gecommuniceerd via telefoonapps, sms en computers", zegt Aartje Schoemaker, schrijfdocent en schrijfpedagoog verbonden aan het platform Handschriftontwikkeling. "Het is begrijpelijk dat er minder met de hand geschreven wordt, maar je hoort nauwelijks over de gevolgen hiervan." Volgens Schoemaker is het leren schrijven met de hand van groot belang voor de hersenontwikkeling van een kind. "Het legt nieuwe verbindingen aan in de hersenen van kinderen. Het stimuleert de werking tussen de linker en de rechter hersenhelft en het is belangrijk voor de ontwikkeling van de fijne motoriek. Kinderen leren hun hele lichaam te gebruiken. Rechtop te zitten, voeten stevig op de grond te zetten en hun zenuwen te coördineren."

Het liefst ziet Schoemaker dat kinderen het verbondenschrift leren. "Blokletters leren schrijven is oke, maar het verbondenschrift helpt kinderen een beter woordbeeld te krijgen. Hierdoor leren ze sneller lezen en kunnen ze beter inschatten of woorden zoals persbericht aan elkaar horen."

Ook volwassenen zouden er volgens Schoemaker baat bij hebben te blijven schrijven op papier. "De verbindingen in de hersenen moet je blijven onderhouden. Een soort hersengymnastiek waardoor je hele functioneren wordt bevorderd."

Basisscholen in Nederland mogen zelf bepalen hoeveel tijd ze besteden aan het leren schrijven met de hand. Maurice de Hond, initiatiefnemer van twaalf iPadscholen in ons land noemt dit een steeds minder belangrijk wordend doel. Het aanleren van het verbondenschrift is volgens hem zinloos. "Vorig jaar heb ik zelf onderzoek gedaan onder volwassenen. Daaruit blijkt dat zij gemiddeld van alle letters die ze produceren nog maar 4 procent met de hand schrijven. Van deze 4 procent wordt minder dan 10 procent door een ander gelezen. Blokletters aan kinderen leren is voldoende." Wat betreft bevordering van de motoriek en de hersenwerking verwijst De Hond naar andere manieren. "Er zijn tal van opdrachten, die ook in apps te vinden zijn, die de motoriek van kinderen bevorderen. Het met hand en tand verdedigen van een verbonden handschrift komt voort uit een soort romantische nostalgie."