Het aantal leerlingen die in de klas gebruikmaken van ICT-toepassingen is in maar weinig Europese landen lager dan in België. Dat blijkt uit statistieken die de Europese Commissie heeft vrijgegeven.

Van de leerlingen die in het vierde leerjaar zitten (9 en 10 jaar oud), krijgt 13 procent les van onderwijzers die in minstens een vierde van hun lessen ICT-toepassingen gebruiken. België bengelt daarmee achteraan de Europese klas. Enkel Luxemburg scoort nog slechter met 6 procent. Ter vergelijking: Ierland is de absolute koploper met 75 procent.

Bij de 13- en 14-jarigen laat België een betere score optekenen. Van de leerlingen uit het tweede middelbaar is 36 procent vertrouwd met ICT. Dat is zelfs meer dan het EU-gemiddelde van 32 procent.

De Europese Commissie greep de statistieken aan om te pleiten voor het opkrikken van de "digitale vaardigheden" op scholen en universiteiten. Met het actieplan 'Open het onderwijs' wil ze tegen 2020 elk klaslokaal digitaal maken.

"Onderwijs moet overeenkomen met de realiteit en geen parallelle wereld vormen", zei commissaris voor Digitale Zaken Neelie Kroes. "Jongeren willen digitale technologie in elk aspect van hun leven toepassen. Zij hebben digitale vaardigheden nodig op de arbeidsmarkt. Al onze scholen en universiteiten moeten deze realiteit weerspiegelen."