Kleuters kunnen beter informatie opnemen na een middagdutje. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Massachusetts Amherst.

De onderzoekers bestudeerden 40 kinderen van 3 tot 5 jaar die naar pre-school gingen, een Amerikaanse onderwijsvorm die voorafgaat aan de kleuterschool. Op sommige pre-schools is het gebruikelijk om 's middags even te slapen, op andere gebeurt dat niet.

​Meer onthouden

Als de kleuters een uur sliepen na de lunch, bleken ze 10 procent meer informatie te onthouden dan wanneer ze de hele dag wakker waren gebleven. Ook scoorden ze na een middagslaapje 's middags en de volgende dag beter op visueel-ruimtelijke testen.

Vervolgens werden 14 kinderen nader onderzocht in een slaaplaboratorium om te zien wat er in hun hersenen gebeurde tijdens hun middagdutje. Tijdens het slapen, bleken de kleuters een verhoogde activiteit te vertonen in hersengebieden die te maken hebben met leren en het integreren van nieuwe informatie.

​Middagslaapje aanmoedigen

"Onze studie toont aan dat een dutje kinderen helpt om wat ze op school leren beter te onthouden", zegt Rebecca Spencer. Oudere kinderen stoppen van nature met overdag slapen, maar jonge kinderen zouden volgens de onderzoeker aangemoedigd moeten worden om een middagslaapje te doen.

De resultaten van het onderzoek verschenen in de Proceedings of the National Academy of Sciences.

VorigeHet vernieuwde Scenariomodel Primair Onderwijs maakt voorspellen leerlingenaantallen makkelijker
VolgendeGewoon klassikaal les of toch maar het leerplein?
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter