Kinderen maken aanzienlijk meer rekenfouten op een tabletcomputer dan op papier, blijkt uit onderzoek. ‘Tablets op school motiveren de kinderen wel, maar het mag niet de enige werkvorm zijn.’

Kinderen mogen dan gek zijn op technologische snufjes, die leiden niet altijd tot betere schoolresultaten. In het kader van zijn master aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen onderzocht Stef Van Gorp in zestien scholen de prestaties van kinderen uit het derde leerjaar. Bleek dat 72 procent van hen veel meer rekenfouten maakt op een tablet-pc dan op papier. Op de tablet maakten de kinderen gemiddeld zes fouten, op papier slechts één.

‘De redenen hiervoor zijn zeer uiteenlopend’, zegt Van Gorp. ‘Kinderen zien een tablet enerzijds nog als speelgoed. Ze nemen de oefeningen niet serieus, dus maakt een foutje meer of minder niet uit. Anderzijds is een tablet een vrij nieuw gegeven. Kinderen moeten wennen aan het besturingssysteem en de vlugge bewegingen leiden hen veel sneller af dan een potlood en een velletje papier.’

Niet alleen de fouten nemen toe. Bij het gebruik van een tablet loopt ook de tijd op waarbinnen de kinderen de rekensommen oplossen. ‘Gemiddeld deden de kinderen 3 minuten en 57 seconden over het oplossen van enkele rekensommen op een tablet’, zegt Van Gorp. ‘Dat is ongeveer 41 seconden langer dan rekenen op papier.’

Grote tevredenheid

Desondanks zou Van Gorp de tablet in het onderwijs niet afschaffen. ‘Een tablet motiveert de kinderen en betrekt hen bij de lessen en de leerstof. Het hoeft helemaal geen ja/nee-verhaal te zijn. Tablets in het onderwijs moeten kunnen, maar ze mogen niet de enige werkvorm zijn.’

Scholen die vandaag al met tablets werken, zouden ze voor geen geld meer willen missen, blijkt uit een rondvraag. Ondanks de tegenvallende resultaten. ‘We zijn bijzonder tevreden over de toestellen’, zegt Joeri Deblauwe, directeur van het Sint-Jozefinstituut in Hamme. ‘We gaan ons tabletbestand zeker nog uitbreiden. Een school moet meegaan met haar tijd. Wat niet wil zeggen dat we de leerlingen zomaar hun goesting laten doen. Ze moeten oefeningen maken op de applicaties die wij kiezen. De lesinhoud blijft overeind, alleen de werkvorm is anders.’

Het onderzoek nam niet alleen de schoolresultaten van de kinderen onder de loep. Ook de besturingssystemen, Android en iOS, werden door het schoolpubliek kritisch beoordeeld. 71 procent van de ondervraagde scholen koos resoluut voor iOS, het besturingssysteem van Apple. De iPad veroverde de harten met zijn gebruiksvriendelijkheid en grote aanbod inzake educatieve apps. De scholen die kozen voor Android, van Google, gaven grif toe dat ze dat vooral deden wegens de prijs.