Pabo’s in Nederland zijn druk aan het experimenteren met nieuwe innovatieve toepassingen voor hele diverse onderwijsvraagstukken. Kennisnet ondersteunt deze pabo’s met een innovatieregeling. Deze regeling is in november gestart en deze instellingen zitten nu midden in de experimenteerfase. Tijd om te kijken hoe het gaat!

Do-learning
Bij Stenden Hogeschool in Meppel is een groep studenten in de weer met Do-learning. Het doel hiervan is om de competentie-ontwikkeling van studenten te bevorderen. Do-learning is een vorm van microteaching, waarbij studenten eerst oefenen met elkaar en elkaar feedback geven op een bepaalde competentie. Vervolgens oefent de student de competentie in de stage-omgeving en geeft de mentor van de basisschool feedback met behulp van het programma Coach’s Eye. Beide oefeningen worden gefilmd op de iPad. De video van de stage wordt enkele dagen later in de groep studenten besproken.

Projectleider Jaap Tuit: “Om dit project goed in te vullen is er een onderwijskundige aangetrokken die een train-de-trainer cursus heeft ontwikkeld op het gebied van microteaching en tabletgebruik. Ook is zij betrokken geweest bij de opzet van de sessies met de studenten. Verder is de dienst ict heel behulpzaam geweest met het technisch inregelen van het project. En tenslotte is er een collega bezig met onderzoek naar de resultaten van dit project.”

Experiment
Het eerste experiment is al afgerond. Studenten hebben tijdens de stageperiode op maandagen geoefend in de groep met elkaar en elkaar feedback gegeven. Op dinsdag was steeds de stagedag en werden de studenten gefilmd door de mentor van de stageschool. En op donderdag gaven de studenten naar aanleiding van de beelden elkaar weer feedback.

Tijdens de evaluatie zijn er al verbeterpunten genoemd. Zo kan het lesrooster nog strakker aansluiten bij deze manier van leren: feedback geven kan beter op woensdag dan op donderdag. En om het leerproces goed te laten werken is het wenselijk dat groepjes uit 7 tot 10 studenten bestaan. De ervaring leert dat dit beter werkt dan met kleinere of grotere groepen.

Learning community
De studenten zelf zijn heel enthousiast over deze manier van lesgeven en over het gebruik van de iPads. Jaap ervaart dat studenten veel meer betrokken zijn bij het onderwijs door de iPad: “Er ontstaat een soort learning community. Zo zijn studenten ook ’s-avonds nog veel langer bezig met hun studie. Daarnaast ontdekken studenten zelf wat handig is met de iPad. Niet alles hoeft voorgekauwd te zijn.”

Verder ziet Jaap dat andere docenten microteaching ook al gaan overnemen. Vervolgstappen liggen in het breder uitdragen van dit project binnen Stenden hogeschool. Ook gaat het volgende experiment nog dit schooljaar starten met een nieuwe groep studenten en loopt het onderzoek ook nog door.