In opdracht van Noordhoff Uitgevers deed Ipsos Public Affairs in het voorjaar van 2013 onderzoek naar leermiddelen in het voortgezet onderwijs. De educatieve uitgeverij onderzocht of schoolmanagers de methodelicentie – een abonnementsvorm op lesmaterialen – als een interessant alternatief zien. Uit het onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van de scholen bekend is met de methodelicentie. Bovendien overweegt zeven op de tien scholen de methodelicentie aan te schaffen

Voor 4 op de 10 scholen staat de kwaliteit van het onderwijs het hoogst op de agenda. Er is daarnaast steeds meer ruimte voor innovaties, het gebruik van eigen materiaal en tablets. Dit verklaart meteen de populariteit van nieuwe licentievormen. Vrijwel alle scholen (98%) overwegen een keuze voor zo’n licentie vooral omdat er op die manier toegang is tot al het beschikbare lesmateriaal van een methode. Voor negen op de 10 scholen zijn ook de toegang tot toetsen , handleidingen, planningen en presentatiemateriaal voor het digitale schoolbord populair. Driekwart van de scholen vindt het fijn wanneer zij de mogelijkheid hebben zelf een mix van boek, computer en tablet samen te stellen. Op die manier kunnen zij zelf het tempo van innovatie bepalen.