Het grote tekort aan docenten in het Flevolandse voortgezet onderwijs na 2012 is uitgebleven. Toch is de voorspelling dat er over een aantal jaar een schaarste aan docenten zal zijn in onder meer Almere en Lelystad.

De regionale onderwijsbesturen krijgen daarom de komende drie jaar 1,5 miljoen euro om het naderende probleem op te lossen.Dat is niet voor het eerst. Eerder kreeg Flevoland in 2010 al drie miljoen euro vanuit het rijk om het verwachte tekort op te lossen, toen werd er gestart met Flevokans. Dit initiatief van het ministerie van Onderwijs zorgde er voor dat er in drie jaar tijd zo’n 160 nieuwe docenten aan de slag gingen in het voortgezet onderwijs.

,,Waar er in Emmeloord bijvoorbeeld een krimp wordt verwacht in de vraag naar docenten, verwacht het ministerie een tekort in de grote steden van de provincie’’, vertelt Wim Rongen, adviseur bij de Almeerse Scholen Groep en verantwoordelijk voor Flevokans. ,,Hoewel de leeftijd van de docenten die met pensioen gaan, de laatste jaren stijgt, komt de uitstroom van de grijze golf toch een keer tot stand. Om de problemen te ondervangen hebben wij een nieuw programma opgestart, Flevokans 2. Uitgangspunt daarbij was vooral de vraag hoe behoud je mensen?’’

Om op die vraag met een passend antwoord te komen, worden startende docenten beter begeleid en krijgen huidige docenten meer mogelijkheden om zich te professionaliseren. Voor dat laatste is onder meer ieder jaar voor zo’n veertig docenten een studiebeurs beschikbaar.

Rongen: ,,We gaan de komende jaren ook door met onze loketfunctie. Er worden gesprekken gevoerd met mensen die overwegen over te stappen naar een baan in het onderwijs. Die krijgen de cursus ’Zin in lesgeven’ aangeboden. Deze cursus, die in samenwerking met de regio IJssel/Veluwe wordt aangeboden, laat je kennis maken met het onderwijs.’’ Ook wordt er via een test gekeken of geïnteresseerden over de eigenschappen beschikken om voor de klas te kunnen staan. ,,Zo kun je van te voren een goede inschatting maken of je gelukkig zal worden als docent’’, legt Rongen uit. Een ander onderdeel van Flevokans 2 is een onderzoek of wij het onderwijs zo kunnen inrichten dat je met minder docenten het ook zou kunnen redden. Dat een docent in Emmeloord bijvoorbeeld een les wiskunde geeft, dat wordt opgenomen en leerlingen in Almere kunnen de les dan vervolgens volgen op de iPad in hun eigen school. Deze gedachten zijn pril, want je kunt je afvragen of dat een oplossing is die wenselijk is.’’

Mooie voornemens, maar hoe krijg je jonge nieuwe docenten nu al aan het werk, als de banen nog niet voor het oprapen liggen? ,,Dat maakt de situatie inderdaad complex’’, beaamt Rongen. ,,Scholen nemen liever geen onbevoegde docenten, dus is het heel lastig om de studie te combineren met een betaalde baan. Toch moeten wij de verschillende schoolbesturen wijzen op het belang om nu al vers bloed aan te nemen. In de zeer nabije toekomst is voor de vakgebieden Engels, Nederlands en wiskunde een schaarste aan docenten. Vooral naar eerste graads docenten, die les mogen geven aan de bovenbouw van havo en vwo, stijgt de vraag. Academici zien een carrière in het onderwijs vaak niet zitten, dus hopen wij op veel tweedegraads docenten die de stap willen maken en willen door studeren. ’’
Op 30 januari worden de plannen van Flevokans officiëel gepresenteerd in het Van der Valk Hotel in Almere.