Er heerst nu al een tijdje een discussie binnen de onderwijswereld: “iPads of laptops?” Een jaar geleden dook ik, zelf een middelbare scholier zijnde, vol enthousiasme dit gesprek in. Als jarenlange fruit-consument en nieuwe iPad eigenaar wist ik wel wat de toekomst is. Er volgden workshops, gesprekken en presentaties. Maar er was iets dat mij stoorde.

Hoe mooi tablets ook zijn met hun apps, touch screen en ongekende mogelijkheden, ik kon mij gewoon niet voorstellen dat het goed zou gaan als al mijn medeleerlingen zo’n ding in handen zouden krijgen. Ik voorzag een oncontroleerbare chaos van vogel-werpende, tablet-verscheurende leerlingen. En ik zag ook dat leraren grote moeite hadden met iPads: waar sla ik mijn bestanden op? Hoe zet ik hem uit? En hoe kom ik terug bij al die icoontjes?

Terwijl ik voor groepen mensen zat te verklaren dat de toekomst in het onderwijs bij de tablet lag, zat ik te twijfelen. Ik zag steeds meer problemen: wat als zo’n tablet leeg is, wat als het internet het niet doet, wat als de leerlingen alleen spelletjes willen spelen? Voor al deze vragen zijn er antwoorden. Maar feit blijft dat er heel veel problemen zijn die opgelost moeten worden als tablets op school gebruikt worden. En hetzelfde geldt voor laptops. Uiteindelijk komt het er op neer dat het huidige onderwijs aanzienlijk moet veranderen willen we laptops of tablets
gaan gebruiken.

Maar, zo concludeerde ik al gauw, dit is verkeerd om geredeneerd. Niet het onderwijs moet veranderen voor de computers, de computers moeten juist veranderen voor het onderwijs! Hoe langer ik erover nadacht hoe logischer het mij leek: de iPad is gemaakt voor een bepaalde doelgroep. Deze doelgroep zijn mensen die graag op de bank een filmpje willen kijken maar ook on-the-go een boek willen lezen. Het zijn mensen die constant in contact willen zijn met de buitenwereld via internet en die heel veel willen doen: koken, gamen, tekenen, gamen, TV kijken en meer. Ik kwam tot de schokkende conclusie dat de iPad niet gemaakt is voor leerlingen.

Nadat ik dit vastgesteld had, begon ik mij af te vragen hoe een computer er uit zou zien als hij wél voor leerlingen was gemaakt. Na een paar maanden van gesprekken met mensen, nog meer presentaties (nu niet meer over tablets, maar over de ideale onderwijscomputer) en uitgebreid onderzoek wist ik
het.

Ik heb de ideale onderwijscomputer gevonden.

Wel moet ik toegeven dat hij nog niet bestaat. De ideale onderwijscomputer is nog nooit door iemand gebouwd. Er zijn mensen die erbij in de buurt komen (zoals M2Desk) maar het is niemand gelukt om de échte, Ultieme onderwijscomputer te maken. Ik wist wat mij te doen stond.

Ik ging op zoek naar mensen om mij te helpen. Gelukkig vond ik Marck en Toby, twee medeleerlingen die mij graag wilden helpen om de ideale onderwijscomputer te bouwen. We werkten ons concept uit en gingen ermee naar Kennisnet. Nu, 6 maanden later, zijn we met de hulp van Kennisnet eindelijk zover om ons eerste prototype te bouwen. Kijk hieronder naar het filmpje om meer te weten te komen over dit project.